موگرینی: اینستکس وارد مرحله عملیاتی خود شده است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد مکانیسم اقتصادی ایران و اروپا موسوم به اینستکس وارد مرحله عملیاتی خود شده است.

موگرینی: اینستکس وارد مرحله عملیاتی خود شده است

موگرینی در یک کنفرانس خبری مشترک با شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در بروکسل اعلام داشت: من می توانم تأیید کنم که بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا آدینه نشستی درباره برجام خواهد داشت. ما نه اکنون بلکه از زمان امضای این توافق همه کوشش خود را برای عملی کردن این مکانیسم انجام داده ایم.

وی اضافه نمود: اینستکس اکنون با همکاری کشورهای عضو برجام از جمله روسیه و چین و جامعه بین المللی به مرحله اجرا رسیده است. ما از زمان امضای برجام تا به امروز همه کوشش خود برای حفظ این توافق انجام داده ایم.

موگرینی ادامه داد: ما همچنان در این روزها که شاید در بدترین شرایطی باشیم که می توان تصور کرد به این کوشش ادامه خواهیم داد. همانطور که پیشتر نیز گفته بودم برجام در خود مکانیسم هایی را دارد که در صورت عدم پایبندی به آن قابل اجرا است.

این گفته موگرینی در رابطه با خروج آمریکا از برجام و ادامه به اعمال تحریم هایی بود که باعث ضعیف شدن روابط اقتصادی ایران صورت گرفت.

در پاسخ به اینکه آیا اتحادیه اروپا و تروئیکا پس از تصمیم ایران مبنی بر تعلیق 60 روزه تعهدات برجامی خود این مکانیسم را راه اندازی خواهند کرد یا خیر پاسخ داد: احتمالاً در روزهایی آینده اخبار جدیدی از ما خواهید شنید. چرا که همانطور که می دانید ما مدت هاست بر روی مکانیسمی که اجازه مبادلات تجاری قانونی با ایران را فراهم کند کار نموده ایم.

وی در انتها گفت: اکنون می توانم بگویم من باور دارم این مکانیسم آماده اجرا شدن است و امیدوارم وسیله ای باشد که باعث حفظ تعهد ایران به برجام گردد.

به گزارش خبرنگاران، ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به اینستکس توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال 2019 (بهمن 1397) نهایی و ثبت شد؛ اما از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار عملیاتی نشده است.

چندی پیش و در سالگرد نقض یکجانبه برجام توسط آمریکا جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود که بعضی اقدامات خود در ارتباط با برجام را متوقف نموده و فرصتی 60 روزه به کشورهای باقی مانده در توافق می دهد تا به تعهدات بانکی و اقتصادی خود عمل نمایند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

blogpo.ir: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29704

به "موگرینی: اینستکس وارد مرحله عملیاتی خود شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موگرینی: اینستکس وارد مرحله عملیاتی خود شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید