موافقت بانک مرکزی با واردات کالا به جای انتقال ارز به کشور

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در جلسه کنترل پروژه های برنامه های سال 98 گفت: با پیگیری اجرا شده بانک مرکزی موافقت نموده است که صنعتگران در سال 98 به هر میزان صادرت داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به جای انتقال ارز به کشور می توانند مواد اولیه و واسطه ای بخش فراوری وارد نمایند

موافقت بانک مرکزی با واردات کالا به جای انتقال ارز به کشور

وی با بیان اینکه سیستم وزارتخانه باید به گونه ای باشد که نه فقط معاونین که بدنه وزارتخانه برای توسعه صادرات و فراوری فعالیت کند، گفت: با 15 کشور همسایه هستیم که برای توسعه صادرات به این کشورها باید برنامه و عزم جدی داشته باشیم و اولویت هم برای صادرات باید به این کشورها باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 12 میلیارد دلار به عراق صادرات داریم، اضافه کرد: صادرات ایران به روسیه تنها 300 میلیون دلار است که این رقم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید راهکاری های افزایش صادرات به این کشورها را استخراج و در یک بازه زمانی تعیین به کار ببریم.

وی با اشاره به ظرفیت استان های مرزی برای توسعه صادرات، گفت: ضرورت دارد که استان های همجوار با کشورهای همسایه را فعال کنیم، چنانکه استان هایی همچون آذربایجان شرقی و غربی ارتباط بیشتری با تجار ترکیه و آذربایجان، سیستان و بلوچستان با پاکستان و خراسان با آسیای میانه و افغانستان دارند.

این مقام مسئول با تاکید بر نگاه ویژه به بازارهای هند و چین و آفریقا، گفت: کشورهای همسایه برای صادرات را باید به صورت یک پکیج دید، به طور مثال از جهت بازار عراق به بازار سوریه و لبنان و عمان، بازار یمن، عربستان و شمال آفریقا و به وسیله ترکیه به بازار اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم.

رحمانی همچنین ارمنستان را به دلیل ارتباطات تجار این کشور با دیگر کشورها، از ظرفیت های بالقوه برای دستیابی به بازارهای کشورهایی همچون فرانسه، کانادا و… خواند و گفت: در همه کشورهای همسایه باید رایزن های مالی فعال شوند و در آخر سال نتیجه فعالیت آنها را آنالیز و متناسب با عملکردی که داشتند، تصمیم گیری کنیم.

وی با اشاره به 22 میلیارد دلار صادرات ایران به کشورها همسایه که تنها 2 درصد از واردات این کشورها است، گفت: هدف گذاری ما افزایش 2 برابری این رقم است که دست یافتنی ست، اما احتیاج به کار مطالعاتی و اعمال بعضی سیاست های تجاری دارد.

به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای مورد احتیاج کشور باید از کشورهایی باشد که به آنها صادرات داریم.

رحمانی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بازارچه های مرزی، بر ضرورت آموزش تخصصی تجار و ایجاد شبکه های مویرگی در بازارهای هدف تاکید نمود.

او با بیان اینکه صادرات کالا نباید به هر بهایی باشد، گفت: کیفیت کالاهای صادراتی برای حفظ برند ایرانی اهمیت زیادی دارد، همچنین برنامه ریزی باید برای صادرات کالاهایی باشد که مازاد احتیاج بازار داخل کشور است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 55403

به "موافقت بانک مرکزی با واردات کالا به جای انتقال ارز به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت بانک مرکزی با واردات کالا به جای انتقال ارز به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید