مسمومیت 83 نفر بر اثر نشت گاز در همدان

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان همدان از کاهش آمار مسمومان بر اثر نشت گاز مونوکسیدکربن در 9 ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اطلاع داد.

مسمومیت 83 نفر بر اثر نشت گاز در همدان

عباس اولیاسمیع در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه تا کنون آمار مسمومان با گاز مونوکسیدکربن نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، مطرح نمود: اگرچه فصل زمستان یکی از مهمترین عوامل افزایش آمار مسمومان به علت استفاده از وسایل گرمایشی است اما تا کنون این آمار نشان دهنده کاهش قربانیان نشت مونوکسیدکربن است.

وی ادامه داد: در سال گذشته 117 نفر بر اثر نشت این گاز مسموم شده و 10 نفر جان باختند اما در 9 ماهه سال جاری 83 نفر مسموم شدند که 3 نفر از آنها قربانی این حادثه شدند.

اولیاسمیع مهمترین راه برای کاهش قربانیان این حادثه را افزایش سطح اطلاعات و مطلعی از گاز مونوکسیدکربن و چگونگی تشخیص مسمومیت و درمان آن دانست و اعلام کرد: عاملی که باعث مرگ خاموش بسیاری از شهروندان می گردد، این است که گاز مونوکسیدکربن قابل دیدن و بوییدن نیست و برخلاف بوی حاصل از سوختن ناقص موادی چون بنزین، ذغال و چوب، هیچ رنگ و طعمی ندارد که از آن مطلع شویم.

سخنگوی اورژانس همدان توضیح داد: مونوکسیدکربن با غلظت زیاد در خون موجب مرگ می گردد و هنگامی که شخصی این گاز را تنفس کند، مولکول این گاز وارد اندام های بدن و سبب خفگی درونی می گردد.

اولیاسمیع با اشاره به اینکه بسیاری از قربانیان این حادثه بر اثر بی احتیاطی مسموم شده و جان باختند، اعلام نمود: استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد مانند بخاری های بدون دودکش، تنورهای نانوایی، اجاق های گازی، موتورهای بنزینی و گازوئیلی، کباب پز ذغالی و شومینه غیراستاندارد می تواند عاملی برای مرگ خاموش باشد.

وی با بیان علائم مسمومیت شدید مطرح نمود: هرگاه علائمی چون افزایش سرعت تپش قلب، عدم توان تکلم، آسیب مغزی مداوم، تشنج و گرمای بیش از حد روبرو شدید خود را در معرض هوای آزاد قرار داده و در اسرع وقت به اورژانس اطلاع دهید.

اولیاسمیع افزود: افرادی که دارای شغل جوشکاری، آتش نشانی، مکانیک، افسران پلیس، رانندگان تاکسی و افرادی که در صنعت سفیدکننده های فلزی هستند، به علت شرایط شغلی، بیشتر در معرض مسمومیت قرار دارند.

وی تأکید کرد: افراد خردسال، کهنسال، بیماران قلبی و عروقی و زنان باردار باید در صورت مسمومیت حتی به طور خفیف توسط عوامل اورژانس تحت نظر و معاینه قرار بگیرند.

اولیاسمیع با بیان اینکه اگر فردی دچار مسمویت شده است باید اقدامات حیاتی بر روی مسموم انجام گردد، یادآور شد: در نخستین مرحله مسموم را در معرض هوای آزاد قرار داده و در اسرع وقت به اورژانس اطلاع دهید و اگر مسموم بیهوش شده باید از ماسک اکسیژن استفاده کرد و در صورتی که تفس مسموم قطع شده بود عملیات احیای قلبی و عروقی را انجام دهید.

وی در انتها توصیه کرد: یک سیستم تهویه هوا در محیط می تواند خطر مسمومیت را کاهش دهد و با آنالیز دائم از وسایل گرمایشی، همیشه از سلامت و استاندارد بودن دستگاه های گرمازا اطمینان حاصل کنید.

مجله دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9289

به "مسمومیت 83 نفر بر اثر نشت گاز در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسمومیت 83 نفر بر اثر نشت گاز در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید