مجروح شدن 8 هزار عابر پیاده سطح مشهد در سال گذشته

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، اعلام کرد: مجروح شدن 8 هزار عابر پیاده در حوادث ترافیکی سطح مشهد در سال گذشته باعث شد کلان پروژه حق تقدم عابر پیاده را در حوزه فرهنگ ترافیک و ارتقا فرهنگ شهروندی دنبال کنیم.

مجروح شدن 8 هزار عابر پیاده سطح مشهد در سال گذشته

محمد حسن مصحفی در نشستی در تالار شهر پیرامون ایمنی عابرپیاده در شهر که با حضور اساتید و صاحب نظران حوزه شهرسازی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی شهرساز با هدف آنالیز راهکارهای مناسب برای امنیت عابرپیاده برگزار گردید، اظهار کرد: شهرداری مشهد در حوزه ارتقا فرهنگ شهروندی چند پروژه اصلی را دنبال می نماید که یکی از این پروژه ها در حوزه ترافیک تحت عنوان حق تقدم عابر پیاده به عنوان کلان پروژه در حوزه ترافیک مشهد را دنبال می کنیم.

وی اضافه نمود: نکته مهم و تاسف آور و آمار بسیار نگران کننده در حوزه ترافیک مشهد نشان می دهد که در سال گذشته 8 هزار عابر پیاده در سطح مشهد به دنبال حوادث ترافیکی مجروح شده اند و 50 درصد کشته شدگان در تصادفات مشهد نیز متوجه عابرین پیاده شده است. همچنین سهم تصادفات عابرین پیاده در 6 ماهه نخست سال جاری نیز از 70 درصد گذر نموده است که نشان می دهد باید در این حوزه جهت آرامش روانی و امنیت شهروندان مشهد به عنوان دومین کلان شهر بعد از تهران تاکید و کار جدی صورت گیرد.

در ادامه این نشست،رئیس کمیسیون عمران و معماری شورای شهر مشهد،با بیا اینکه بحث ایمنی و امنیت در 100 سال گذشته برای عابران پیاده نادیده گرفته شده است، بیان نمود: امروز علاوه بر کالبد، ابعاد دیگر شهر یا به همان اندازه یا بیش از آن مورد اقبال و توجه دست اندرکاران شهر قرار گرفته است و دیگر شهر در سیطره معماران و یا شهر سازان قرار ندارد.

محمدهادی مهدی نیا، ادامه داد: ما امروز صحبت از فزونی دادن عابر پیاده به سواره و تبلیغ استفاده از حمل و نقل عمومی بر خودرو شخصی داریم، اما در واقع در کشوری که قیمت بنزین از آب ارزان تر است و خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای و نه به عنوان یک کالای مصرفی وجود دارد صرف تبلیغات و فرهنگ سازی چقدر می تواند به تغییر الگو حمل و نقل یاری کند. علاوه بر حوزه فرهنگ سازی باید کار های زیر ساختی زیادی صورت گیرد تا بتوان انتظار داشت که آرام سازی ترافیک، فرهنگ استفاده از دوچرخه نهادینه گردد.

مدیرگروه مطالعات شهری انجمن جامعه شناسی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست به آنالیز پیاده رو به مثابه یک زیر ساخت اجتماعی پرداخت و تشریح کرد: مسئله ای که با آن روبه رو هستیم نادیده دریافت بعد انسانی و جامعه شناختی در برنامه ریزی شهری است و یکی از بحث های مهم در چند سال اخیر بحث سرمایه اجتماعی است که اگر سرمایه اجتماعی در یک جامعه تقلیل برود دچار فرسایش اجتماعی خواهیم شد.

حسین ایمانی جاجرمی با اشاره به اینکه شهر باید برای مردم باشد، اضافه نمود: درست کردن کاخ هایی برای مردم با ایجاد زیر ساخت های اجتماعی امکان پذیر است که پیاده رو نیز به عنوان یک زیر ساخت اجتماعی و یک فضای عمومی شهری دیده می گردد.

وی با اشاره به اینکه سالانه در جهان بیش از 270 هزار عابر پیاده می میرند، ادامه داد: بیشتر کردن روشنایی معابر و راستا ها و پوشیدن لباس های روشن و داری شبرنگ خطر مرگ و میر عابر پیاده را کاهش دهد و اگر شهر زنده و با امنیت میخواهید، باید بدانید حضور و تردد زنان در شهر باعث امنیت می گردد.

در بخش دیگری از این نشست، نائب رئیس جامعه مهندسان شهر ساز ایران، بیان نمود: دو نکته استثنایی و الگو ساز برای دیگر شهر های کشور که شهر مشهد در آن سرآمداست، بحث هنر شهری و مبلمان شهری است که دیگر شهر های ایران می توانند از آن الگو بگیرند.

نوید سعیدی رضوانی در ادامه به شهر دوست دار کودک و ارتباط آن با ایمنی عابر پیاده پرداخت و ادامه داد: هر 4 دقیقه در جهان یک کودک بر اثر تصادف می میرد که این آمار در ایران در هر 16 هزار تصادف 2 هزار کودک زیر 10 سال دچار مرگ می گردد که نرخ پسران 2 برابر دختران است. در همین خصوص، طرح ریزی پهنه های امن خانگی با سرعت 16 کیلومتر در ساعت در محلات میتواند صورت گیرد چرا که برخوردی صورت نخواهد گرفت، ولی اگر با سرعت 50 کیلومتر برخورد صورت گیرد همانند سقوط از طبقه چهارم یک ساختمان است.

وی اضافه نمود: مرگ 127 عابر در سال گذشته که 39 درصد آن به خاطر عدم رعایت حق تقدم عابر پیاده بوده است که با آرام سازی راه ها، رسیدن راه های امن به مدرسه، جایگاه کودک در حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه با کلاه ایمنی می توان این آمار را کاهش داد.

در ادامه این نشست پنل گفت و گویی با حضور اساتید دانشگاهی حوزه شهر سازی با هدف ایمنی عابر پیاده برگزار گردید.

در انتها این نشست نیز از دانشجویان برتر و فعال این حوزه با حضور مدیر گروهان و اساتید دانشگاه تقدیر بعمل آمد.

مجله دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 58051

به "مجروح شدن 8 هزار عابر پیاده سطح مشهد در سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجروح شدن 8 هزار عابر پیاده سطح مشهد در سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید