طرز تهیه دسر سوهان به 2 روش

به گزارش مجله سرگرمی، دسر سوهان نوعی دسر ایرانی و بسیار لذیذ است که بافت و طعم آن با سوهان خشک (سوغاتی شهرهای قم و اصفهان) تفاوت دارد. دسر سوهان بافتی نرم و کش دار و مشابه کاچی ایرانی دارد و طعم آن مشابه حلوا شیر است. دسر سوهان از آن دسرهایی است که سرآشپزهای معروف ایرانی امضای خاص خود را روی آن گذاشته اند. ما در این مقاله طرز تهیه دسر کرم سوهان و یک دستور پخت رایج دیگر را آموزش داده ایم. با دنبال کردن دستورهای آشپزی زیر و رعایت نکات و تکنیک های گفته شده، از داشتن یک دسر سوهان خانگی لذت خواهید برد.

طرز تهیه دسر سوهان به 2 روش

لازم به ذکر است موارد استفاده از دسر سوهان، پذیرایی در میهمانی های عصرانه و مجالس افطار است. اما باید به این توجه داشته باشید که اندازه قند و کالری این دسر بسیار زیاد است. بنابراین برای حفظ سلامتی بدن همراه با چای و به اندازه مناسب میل گردد. دسر سوهان به علت داشتن مواد اولیه پروتئینی، سرشار از کلسیم، فسفر، ویتامین های B و E است. بنابراین مصرف آن به عنوان میان وعده ای مجذوب کننده، پر فایده خواهد بود. با دنبال کردن طرز تهیه دسر سوهان زیر به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه و نوش جان نمایید.

طرز تهیه دسر کرم سوهان

مواد زیر به تعداد 4 نفر است. زمان آماده سازی مواد دسر سوهان حدود 20 دقیقه و زمان پخت آن حداکثر 1 ساعت تخمین زده شده است.

مواد لازم

آرد جوانه گندم30 گرم
آرد سفید100 گرم
شکر دانه ریز100 گرم
زرده تخم مرغ3 عدد
کره آب شده100 گرم
آب2 لیوان
دم نموده زعفران4 قاشق غذاخوری
پودر هل یا وانیل (در صورت تمایل)1/2 قاشق چای خوری

مراحل پخت:

  1. زرده های تخم مرغ را با هم زن دستی، کمی هم بزنید. سپس شکر را به آن اضافه نموده و مجدداً هم بزنید تا به غلظت برسد.
  2. کره آب شده را به مواد قبل افزوده و حدود 1 دقیقه هم بزنید. در این مرحله مواد باید فرم گرفته و غلیظ شوند.
  3. در ظرفی جداگانه، آرد سفید و آرد جوانه گندم را با هم مخلوط نموده و چند بار الک کنید.
  4. در یک قابلمه یا تابه 2 لیوان آب سرد ریخته و آردها را کم کم به آن اضافه کنید و به طور مداوم هم بزنید تا گلوله گلوله نشوند.
  5. سپس ظرف را روی حرارت قرار دهید و حدود 40 دقیقه همچنان هم بزنید. با استفاده از هم زدن دستی یا قاشق چوبی به هم زدن مواد ادامه دهید تا مزه خامی آرد کاملاً از بین برود.
  6. موادی که شامل کره، تخم مرغ و شکر بود را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. مواد را حتماً در جهت عقربه های ساعت هم بزنید. در دقایق پایانی که مواد دسر به غلظت مناسب رسیدند، دم نموده زعفران و پودر هل را به آن اضافه کنید و به مدت 3 دقیقه هم بزنید.

تذکر:

  • اندازه شکر، زعفران و کره را می توانید کم یا زیاد کنید. اندازه استفاده از این مواد بسته به ذائقه و کاملاً سلیقه ای است.
  • راز داشتن یک دسر سوهان کش دار هم زدن مداوم است. بنابراین از هم زدن مداوم دسر سوهان غافل نشوید.

طرز تهیه دسر سوهان بر پایه شیر

مواد زیر به تعداد 6 نفر است. زمان آماده سازی مواد دسر سوهان حدود 30 دقیقه و زمان پخت آن حداکثر 1 ساعت و 30 دقیقه تخمین زده شده است.

آرد جوانه گندم100 گرم
آرد سبوس دار150 گرم
نشاسته ذرت50 گرم
پودر قند100 گرم
تخم مرغ6 عدد
کره150 گرم
شیر4 پیمانه
زعفران دم نموده غلیظ4 قاشق غذاخوری
عرق هل1 قاشق غذاخوری
گلاب1 قاشق غذاخوری
پودر پسته یا مغز های آجیل برای تزئین دسر سوهانبه اندازه دلخواه

مراحل پخت

  1. تخم مرغ ها را همراه 2 قاشق غذاخوری دم نموده زعفران با همزن برقی، هم بزنید تا بافت، رنگ و طعم آن تغییر کند.
  2. پودر قند را به مواد قبل اضافه نموده و با دور تند هم زن، هم بزنید. بافت مواد در این مرحله باید پفکی و سبک گردد.
  3. کره ای که به دمای محیط رسیده است را به مواد قبل اضافه نموده و مجدداً با دور تند دستگاه هم بزنید تا مایعی یک دست حاصل گردد.
  4. در ظرفی جداگانه، آردها را با هم مخلوط نموده و چندبار الک کنید.
  5. قابلمه ای گود انتخاب نموده و 4 لیوان شیر را درون آن بریزید.
  6. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مخلوط آردها را کم کم به آن اضافه کنید. با هم زن دستی آرد و شیر را به طور مداوم هم بزنید تا از گلوله شدن آردها جلوگیری گردد. (هم زدن مواد درون قابلمه حدود 40 دقیقه باید انجام گردد. درست تا زمانی که مواد به قوام و غلظت مناسب برسند.)
  7. سپس مخلوط (کره، تخم مرغ و پودر قند) را به مواد درون قابلمه اضافه کنید و بدون وقفه به مدت 30 دقیقه به هم زدن ادامه دهید. (در این مرحله ممکن است مواد در ابتدا کمی شُل شوند اما نگران نباشید. با هم زدن مداوم مواد غلیظ و به حالت کشی در می آیند.)
  8. زمانی که رنگ و غلظت دسر سوهان به صورت دلخواه عایدی، دم نموده زغفران، عرق هل و گلاب را به آن اضافه کنید و به مدت 3 الی 4 دقیقه مواد دسر سوهان را همچنان هم بزنید.
  9. پس از گذشت حداکثر 1/5 ساعت از آغاز فرآیند پخت، دسر شما آماده سرو است. دسر سوهان را به ظرفی دیگر منتقل، روی آن را با پودر پسته یا مغزهای دلخواه تزئین نموده و نوش جان کنید.

تذکر:

  • در مرحله اول، افزودن زعفران به تخم مرغ ها الزامی است تا بوی بد تخم مرغ گرفته گردد.
  • در طرز تهیه دسر کرم سوهان لازم نیست آردها از قبل تفت داده شوند.
  • برای اینکه بافت دسر سوهان کش دار و غلیظ گردد، ضروری است مواد در تمامی مراحل به طور مداوم کاملاً هم زده شوند.
  • در مرحله پخت، حتماً از شعله میانه گاز بهره ببرید.
  • این نوع طرز تهیه دسر کرم سوهان به نوعی شبیه حلوای شیر است. بنابراین طعم آن نیز با حلوای شیر تفاوت چندانی ندارد.

کلام آخر

دسر سوهان به علت داشتن پودر جوانه گندم، زعفران و شیر منبع غنی پروتئین، ویتامین های خانواده BوE است. از سوی دیگر جزو دسرهای پر هوادار ایرانی است که به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه کنید. ساختن لحظات خوش طعم و زیبا در یک عصر زمستانی برای خود و خانواده عزیزتان، کاری است که دسر سوهان ایرانی به خوبی انجام می دهد. پیشنهاد می کنیم با مطالعه و انجام تکنیک هایی که در این مقاله راجع به طرز تهیه دسر کرم سوهان گفته شده است، از هنر آشپزی خود به ظرافت رونمایی کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164330

به "طرز تهیه دسر سوهان به 2 روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دسر سوهان به 2 روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید