سیاوشی: تخصیص بودجه رسانه ملی بر اساس عملکرد، نیازمند پیش نیازهایی است

به گزارش مجله سرگرمی، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ابتدا باید بسترها و پیش نیازهای اصلاح ساختار بودجه در دستگاه های فرهنگی به ویژه بودجه سازمان عریض و طویل صدا و سیما به وجود آورده شود و بعد سراغ آن رفت و گفت زین پس بودجه رسانه ملی بر اساس عملکرد پرداخت می شود.

سیاوشی: تخصیص بودجه رسانه ملی بر اساس عملکرد، نیازمند پیش نیازهایی است

طیبه سیاوشی در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: مسلما رعایت مفاد اصل 175 قانون اساسی توسط اعضای شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما لازم و ضروری است اما عملکرد این شورا از بدو تشکیل به شکلی نبوده که طبق این اصل وظایف محوله اش را انجام دهد البته باید موانع و دلایل این مسئله هم توسط اعضای این شورا و هم دست اندرکاران امر تشریح شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اعضای این شورا باید از مسائل روز جامعه به خوبی مطلع باشند و نسبت به مسائل روز به حدی تسلط داشته باشند که بتوانند خواسته های مردم به ویژه در ارتباط با عملکرد صدا و سیما و خواسته ها و مطالبات آنان را در رسانه ملی انعکاس دهند به بیان روشن تر شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما باید بتواند این رسانه را از تک صدایی و یک جانبه گرایی خارج و به محلی برای انعکاس خواسته ها، مطالبات و نیازهای همه آحاد و گروه های جامعه مبدل کند.

وی به اجرا درآوردن اصلاحات ساختاری بودجه در بخش فرهنگ را نیازمند فراهم کردن بسترها و شرایط کار دانست و اضافه کرد: بستر اصلاح ساختار بودجه در دستگاه های فرهنگی به صورت عام و رسانه ملی به صورت خاص فراهم نیست.

این عضو فراکسیون امید مجلس متذکر شد: البته تخصیص بودجه براساس عملکرد اصطلاحی است که دولت به عنوان ابزار از آن استفاده می کند چرا که پرداخت بودجه به دستگاه ها به ویژه به سازمان صدا و سیما به صورت معمول برای انجام اهداف، وظایف، امور محوله و برنامه ها انجام می شود که برای خودش شاخصهایی دارد که هر ساله با ملاک قرار دریافت این شاخص ها، تخصیص ها انجام می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: با توجه به شرایط جاری کشور امکانات لازم به دستگاه ها داده نمی شود که آنها به شاخص های مورد نظری که در اهداف و برنامه ها وجود دارد، برسند. بنده بدون در نظر دریافت شاخص ارزیابی عملکرد صدا و سیما و صرفا از جنبه رابطه سازمانی دولت و رسانه ملی به این موضوع نگاه می کنم و معتقدم روابط جاری بین دولت و سازمان به تنهایی نمی تواند ملاک تغییر رویه پرداخته های دولت به این سازمان باشد بلکه باید بسترها و پیش نیازهای اصلاح ساختار بودجه در دستگاه های فرهنگی به ویژه سازمان عریض و طویل صدا و سیما به وجود آید و بعد سراغ آن رفت و گفت زین پس بودجه رسانه ملی بر اساس عملکرد پرداخت می شود.

سیاوشی با بیان اینکه حقیقتا بودجه دستگاه ها در حال حاضر به صورت عملیاتی تخصیص نمی یابد، گفت: تا زمانی که بودجه دستگاه ها به صورت واقعی قابل نظارت نشود و در بخش هزینه های دستگاه ها، شفاف سازی اتفاق نیفتد تامین هزینه ها براساسِ اصل صرفه جویی و حداقل ها، آرزو و هدفی دست نیافتنی باقی می ماند. تا آن زمان از مجلس و دیوان محاسبات هم نمی توان انتظار داشت نظارت بر هزینه کرد بودجه دستگاه ها براساس مُر قانون و بدون اغماض انجام دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: با اصلاح فرآیندها و روندهای فسادزا و معیوب یقینا می توان نظام بودجه ریزی را اصلاح و عملکرد دستگاه ها را عاری از تخلف و جرم کرد. در این صورت می توان از هزینه کرد بودجه دستگاه ها در خارج از محلهای اعلام شده جلوگیری کرد و دستگاه های فرهنگی به ویژه صدا و سیما را مکلف به بهبود کیفی برنامه ها، فیلم ها و مسابقاتش کرد. نباید فراموش شود که بودجه ریزی دستگاه ها هر پنج سال یکبار از نو انجام می شود که با اصلاح ساختار بودجه می توان بودجه های کمکی پرداخت شده به دستگاه ها که در چارچوب فصل پنجم قانون بودجه پرداخت می شود نیز با این کار نظارت پذیر شده و منفذی که در حال حاضر بیشترین احتمال خطا، تخلف و جرم را در دستگاه ها ایجاد می کند، می بندد.

وی تاکید کرد: تخصیص بودجه بر اساس عملکرد چه به رسانه ملی و چه به هر دستگاه فرهنگی، سیاسی، مالی، نظامی، انتظامی و امنیتی پس از ایجاد مقدمات کار امری ضروری است. البته حرکت به سمت تخصیص بودجه براساس عملکرد در رسانه ملی به دلیل اهمیت و تاثیرگذاری آن از حساسیت بیشتری برخوردار است و باید بستر انجام آن هر چه زودتر در این سازمان به وجود آید. عملکرد صدا و سیما باید از حالت برنامه پُرکنی و بی محتوا یا کم محتوا بودن به سمت کاهش کمی و افزایش کیفی و محتوایی تغییر کند. پخش سریالهای ماندگاری مثل روزی روزگاری که در هم اکنون از شبکه تماشا برای چندمین بار در حال پخش است، علاوه بر پر کردن وقت مخاطبان، جامعه را با فرهنگ، تاریخ و طنز در سینما به نحوی آشنا می کند که موجب جذب مخاطبان می شود، مسئله ای که در فیلم ها و برنامه های طنز بی محتوا و کم محتوا پخش شده از صدا و سیما کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

عضو فراکسیون امید مجلس، کیفی سازی مسابقات، فیلم ها و برنامه های صدا و سیما را مستلزم به خدمت دریافت تهیه کنندگان، کارگردان ها و بازیگران معتقد به کار فاخر و کیفی دانست و اضافه کرد: متاسفانه سطح کار در رسانه ملی به سطحی تنزل یافته که تقریبا تمامی شبکه ها مشغول کپی کاری از فیلم ها و مسابقات کشورهای غربی یا شرقی هستند که چندان هم مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. در رسانه ملی باید از بهترین هنرمندان و کارگردان ها در برنامه های صدا و سیما استفاده شود که با ارائه برنامه های قوی زمینه آشتی مخاطبان با جعبه جادویی را به وجود آورد.

سیاوشی بر ضرورت دخالت ندادن گرایشهای سیاسی در تخصیص بودجه های فرهنگی تاکید کرد و اضافه کرد: بودجه فرهنگی کشور به حدی کم است که نمی تواند پوشش همه نیازهای فرهنگی جامعه را بدهد و متاسفانه این بودجه در جایی که باید و شاید، استفاده نشده که به شدت مورد اعتراض است. بودجه فرهنگی کمتر از یک درصد بودجه کل کشور را است حتی این بودجه به صورت عادلانه بین دستگاه ها و بخش های فرهنگی، سینما، تئاتر، رسانه، صدا و سیما، نشر و موسیقی توزیع نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: حتی اگر ساختار بودجه ای جدیدی هم ایجاد شود باید به شکلی عمل شود که راه نفوذ، زد و بندها و سفارشهای سیاسی بسته شود تا بودجه دستگاه های فرهنگی کاملا نظارت پذیر شود قبل از آن باید قوانین مصوب که غالبا روزنه و بستر دخالت و سوء استفاده عوامل سیاسی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و مالی را در خود دارند، بسته شود و این نمی شود مگر این قوانین بازنویسی و اصلاح شود.

وی گفت: به این مسئله هم باید بها داد که از نیروهای متخصص در حوزه های مالی و مالی دستگاه ها استفاده شود و مدیریت برنامه ریزی شده جایگزین مدیریت هزینه شود. جایگزینی این شیوه مدیریتی و آموزش آن به مدیران دستگاهها تاثیر بسزایی در بهبود عملکردها و بهره وری بهتر از بودجه های در اختیار دستگاهها دارد.

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33852

به "سیاوشی: تخصیص بودجه رسانه ملی بر اساس عملکرد، نیازمند پیش نیازهایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاوشی: تخصیص بودجه رسانه ملی بر اساس عملکرد، نیازمند پیش نیازهایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید