سه شنبه؛ موعد رسیدگی به اقدام رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، سیف برقی کدهای اخلاقی فیفا را زیر پا گذاشت؟

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در شرایطی خود را نماینده یک بازیکن دوپینگی معرفی نموده است، این موضوع می تواند منجر به محرومیت خودش نیز بشود.

سه شنبه؛ موعد رسیدگی به اقدام رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، سیف برقی کدهای اخلاقی فیفا را زیر پا گذاشت؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، چندی پیش نامه ای منتشر شد که نشان می داد، دکتر توحید سیف برقی، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در اعتراض قاسم عروجی، بازیکن تیم فوتسال مس سرنگون ورزقان به محرومیت چهار ساله اش پس از مثبت اعلام شدن دوپینگ، خود را به عنوان نماینده این بازیکن به کمیته استیناف نادو معرفی نموده است.

سیف برقی در حالی وکالت از این بازیکن را برای اعتراض به رای ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) قانونی توصیف نموده است که در این بین شائبه تضاد منافع طبق کدهای اخلاقی فدراسیون فوتبال و فیفا به وجود می آید. اینکه افراد نمی توانند در صندلی های حقوقی معین به فعالیت های دیگری در فوتبال بپردازند و از آنجایی که سیف برقی افسر کنترل دوپینگ AFC نیز هست، شرایط برای او سخت تر نیز خواهد شد.

با توجه به مسئله یاد شده باید اشاره نمود که مواد 4، 5 و همچنین 10 آیین نامه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال که مربوط به قواعد کلی رفتاری، بی طرفی و تعارض منافع است، می تواند شامل این اقدام سیف برقی گردد. وقتی رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال به دفاع از بازیکن دوپینگی می پردازد و به عنوان نماینده او به کمیته استیناف نادو اعتراض می نماید، چنین امری اصل بی طرفی و همچنین تعارض منافع را زیر سوال می برد.

با توجه به اینکه سیف برقی افسر کنترل دوپینگ بین المللی است، بد نیست سری هم به آیین نامه های بین المللی بزنیم. ماده 2 آیین نامه کمیته اخلاق فیفا به صراحت می گوید؛ هر عضو هیئت مدیره (از جمله اعضای شورای فیفا)، اعضای کمیته ها، داور، یاری داور، سرمربی، مربی یا هر شخص دیگری که مسئولیت امور فنی، پزشکی یا اداری مربوط به فیفا، یکی از کنفدراسیون ها، یکی از فدراسیون های عضو، لیگ ها یا باشگاه ها را به عهده دارد، موظف به رعایت قوانین فیفا است. پس به این ترتیب دکتر سیف برقی نیز با توجه به مسئولیت پزشکی اش در فدراسیون فوتبال ایران و AFC شامل آیین نامه اخلاق فیفا می گردد و موظف به رعایت آن است.

ماده 25 این آیین نامه نیز در بند اول می گوید؛ اشخاص متعهد به این آیین نامه نباید از موقعیت خود به هیچ وجه سوءاستفاده نمایند. خصوصاً از موقعیت خود برای دستیابی به اهداف خصوصی استفاده نمایند. در بند دوم این ماده نیز بسیار صریح درباره جریمه نقض این ماده از آیین نامه آمده است؛ نقض این ماده با جریمه مناسب حداقل 10 هزار فرانک سوئیس و همچنین ممنوعیت شرکت در هر فعالیت مرتبط با فوتبال برای حداقل 2 سال همراه خواهد بود. در صورتی که شخص متخلف صاحب صندلی بالاتری در فوتبال باشد یا در این ارتباط دریافتی اقتصادی داشته باشد، محکومیتش براساس آن افزایش خواهد یافت.

طبق مستندات موجود و همچنین آیین نامه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و فیفا، باید پرسید که آیا آنچه رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال رقم زده است تضاد منافع را به همراه دارد؟ چرا که یک عضو فدراسیون نمی تواند به دفاع از شخصی حقیقی (بازیکن) بپردازد که با توجه به محرومیت بازیکن پس از دوپینگ این اتفاق اجرا شده است. حال اینکه آیا نمایندگی یا وکالت سیف برقی برای دفاع از این بازیکن در کمیته استیناف نادو با دستمزد نیز همراه بوده یا نه، سوال دیگری است که در اینجا مطرح می گردد.

هرچند وقتی برای دریافت پاسخ این سوال ها با دکتر سیف برقی تماس گرفتیم، بیان کرد که آنالیز این موضوع از جمله تشخیص نماینده بودن یا نبودن او طبق نامه منتشر شده، تخلف بودن یا نبودن این ماجرا و مسائل حقوقی ماجرا در صلاحیت نادو است و اگر پاسخی از سمت نادو ارائه نگردد در این خصوص شرح خواهد داد. با این حال پیگیری ها از نادو نیز این خبر را به دنبال داشت که قرار است روز سه شنبه جلسه ای در این خصوص برگزار گردد تا تمام اسناد و مدارک مورد آنالیز قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 9 تیر 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 88471

به "سه شنبه؛ موعد رسیدگی به اقدام رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، سیف برقی کدهای اخلاقی فیفا را زیر پا گذاشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه شنبه؛ موعد رسیدگی به اقدام رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، سیف برقی کدهای اخلاقی فیفا را زیر پا گذاشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید