زلزله بم نخستین خبر تراوو از ایران، روزنامه ای که در جنگ جهانی به دنیا آمد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، خانم کارولین دامن به نمایندگی از روزنامه تراوو هلند صبح چهارشنبه 21 آبان طی نشستی در حاشیه برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها به ارائه گزارشی از تاریخچه راه اندازی روزنامه تراوو و فعالیت آن در هلند و ایران پرداخت.

زلزله بم نخستین خبر تراوو از ایران، روزنامه ای که در جنگ جهانی به دنیا آمد

وی در ابتدا با بیان اینکه حدود 7 سال است که به نمایندگی از روزنامه تراوو در ایران مشغول به کار است، درباره فعالیت روزنامه ها در کشور هلند گفت:همه روزنامه ها در هلند خصوصی هستند البته در گذشته این روزنامه ها وابسته به گروههای سیاسی بودند اما امروز چنین مسئله ای وجود ندارد.

این روزنامه نگار اضافه نمود: کلمه تراوو به معنای وفاداری یا راستی است و این اسم برای وفاداری نسبت به وطن و خدا انتخاب شد چراکه این روزنامه در سال 1943 در زمانی که آلمانی ها هلند را اشغال نموده بودند توسط گروه مقاومت مسیحی پروتستان به زبان هلندی راه اندازی شد. این روزنامه در شروع فعالیت، گرایش های پروتستانی و ضد اشغالگری آلمان نازی داشت و در طول جنگ دوم جهانی به صورت زیرزمینی فعالیت می کرد. روزنامه تراوو با 106 هزار نسخه در روز به عنوان یکی از سه روزنامه برتر هلند شناخته می گردد و مالک این روزنامه در حال حاضر گروه دپرس گروپ ندرلند است.

وی اضافه نمود: در زمان جنگ جهانی دوم روزنامه تراوو در بین مردم هلند محبوبترین بود و به دلیل حضور آلمانها در هلند چاپ و توزیع آن غیرقانونی بود و مجازاتهای شدیدی حتی اعدام را در پی داشت. در کل 110 روزنامه غیرقانونی در هلند وجود داشت اما روزنامه تراوو جزو 5 روزنامه برتر محسوب می شد. در زمان جنگ جهانی دوم در هلند چاپ و توزیع روزنامه غیرقانونی کار سختی بود و صدها نفر در این زمینه دستگیر و حتی کشته شدند و به دلیل همین شرایط سخت روزنامه هر چند روز یکبار منتشر می شد و در مجموع 130 نفر چان خود را به علت همکاری با روزنامه تراوو در زمان جنگ جهانی دوم از دست دادند.

کارولین دامن اضافه نمود: بعد از جنگ در سال 1945 مدیریت تراوو تصمیم گرفت که چاپ روزنامه را ادامه دهد و از آن موقع دیگر تراوو روزنامه ای آزاد، ملی و قانونی بود و از آن موقع سایز این روزنامه از بزرگ به کوچک تغییر کرد و در سال 2005 روزنامه اظهار داشت که می خواهد روزنامه ای بماند که ریشه در آئین مسیحیت داشته باشد و برای هر کسی منبع الهام و فکر باشد.

وی تأکید کرد: امروزه روزنامه تراوو جزو 3 روزنامه ملی و با کیفیت هلند شناخته می گردد و کیس فوندرلند رئیس کل مؤلفان است و تیراژ روزانه روزنامه تراوو 150 هزار نسخه است و 150 خبرنگار، 14 عکاس،14 طراح و 36 خبرنگار در خارج در روزنامه تراوو فعال هستند و در بین روزنامه های هلند روزنامه تراوو بیشترین خبرنگار را در خارج دارد.

این روزنامه نگار هلندی اضافه نمود: دفتر مرکزی روزنامه تراوو در شهر آمستردام است و روزانه 287 هزار نفر آن را می خوانند و تراوو در میان نخبگان سیاسی، دانشگاهیان، قشر فرهیخته و به ویژه چپگرایان هلند، طرفداران بسیاری دارد و محیط زیست، آموزش و دین مهمترین موضوعات مورد توجه خوانندگان روزنامه تراوو به شمار می رود.

وی با اشاره به ضمیمه های روزنامه هلندی تراوو گفت: با وجود ضمیمه های مختلف، این روزنامه کارهای مختلف دیگری را نیز انجام می دهد و به همین دلیل این روزنامه بیشتر به مجله روزانه تبدیل شده است و در سال 2012 برنده جایزه روزنامه اروپایی سال شد.

کارولین دامن با اشاره به راه اندازی نمایندگی روزنامه تراوو در سال 1382 در تهران اظهار داشت: اولین خبری که این روزنامه از ایران منتشر کرد حادثه زلزله بم در سال 2003 بود و این خبر آنقدر برای تراوو اهمیت داشت که دوباره مرا 6 هفته بعد از وقوع زلزله به بم فرستادند و این در حالی بود که نمایندگان رسانه ها همه رفته بودند و این مسئله برای این بود که افکار عمومی مردم هلند نسبت به این حادثه بسیار حساس شده بود و کمکهای زیادی را به این منطقه فرستادند. از آن موقع بود که گزارشهای مختلفی از ایران در روزنامه تراوو منتشر شد از جمله بحث تأثیر تحریمها بر روی مردم ایران و انتخابات ریاست جمهوری و غیره. در بخش اخبار خارچی روزنامه تراوو موضوعات سیاسی، فرهنگی، مالی، اجتماعی و ورزشی را پوشش می دهد و معمولا تراوو بر جریان مفصل تر خبر متمرکز می گردد.

به گزارش خبرنگاران در بخشی از این نشست مستند کوتاهی درباره فعالیت روزنامه تراوو در زمان جنگ جهانی دوم پخش شد که در آن همکاران و پخش کنندگان سابق این روزنامه درباره فعالیت خود در آن موقع صحبت کردند.

مجله دعوت: مجله دعوت | انجمن فعالین و توسعه دهندگان وب

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70931

به "زلزله بم نخستین خبر تراوو از ایران، روزنامه ای که در جنگ جهانی به دنیا آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله بم نخستین خبر تراوو از ایران، روزنامه ای که در جنگ جهانی به دنیا آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید