رونمایی از مجسمه 2 استاد موسیقی مقامی خراسان رضوی در موزه قوچان

به گزارش مجله سرگرمی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: هم زمان با گرامی داشت هفته میراث فرهنگی، مجسمه دو استاد موسیقی مقامی خراسان رضوی، زنده یاد استاد حاج قربان سلیمانی و زنده یاد استاد محمدحسین یگانه در محل موزه مردم شناسی قوچان، رونمایی خواهد شد .

رونمایی از مجسمه 2 استاد موسیقی مقامی خراسان رضوی در موزه قوچان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مرجان اکبری با اعلام این خبر اضافه کرد: این مراسم ساعت 18 روز پنجشنبه دوم خرداد 98 در محل موزه مردم شناسی برگزار می گردد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف این داره کل، حفظ و احیای میراث فرهنگی و معنوی کشور است که موسیقی مقامی بخشی از این میراث فرهنگی است، به همین منظور از سال گذشته ساخت این دو مجسمه در دستور کار این اداره کل نهاده شد و توسط زنده یاد استاد یوسف نظری، مجسمه ساز چیره دست و نام آشنای موزه های مردم شناسی ایران، ساخته شد.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان این که مجسمه ها رونمایی به نمایش عموم گذاشته می شوند، اضافه کرد: زنده یاد حاج قربان سلیمانی از معدود استادان موسیقی مقامی کشور بود که از دوران کودکی به آموختن ساز و آواز پرداخت.

اکبری اضافه کرد: زندیاد سلیمانی اهل قوچان بود و به سه زبان ترکی، کردی و فارسی آواز می خواند و در بسیاری از جشنواره های داخلی و خارجی اجرا داشت و مقام های برتر خارجی و داخلی را به دست آورد و در 12 دوره متوالی جزو داوران اصلی جشنواره موسیقی مقامی کشور بود.

او اضافه کرد: هم چنین زنده یاد استاد محمد حسین یگانه نیز از استادان موسیقی مقامی کشور و اهل قوچان بود که به سه زبان ترکی، کردی و فارسی در خوانندگی مسلط بود، او از نام آوران دو تار کشور محسوب می گردد، و علاوه بر نوازندگی، با صدای خوشی که داشت، شبیه خوانی، نقالی و شاهنامه خوانی می کرد.

تعطیلات رو: تعطیلات رو | مجله گردشگری، سفر و تور اروپا

طفره: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

مجله سرگرمی و تفریحی: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38687

به "رونمایی از مجسمه 2 استاد موسیقی مقامی خراسان رضوی در موزه قوچان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از مجسمه 2 استاد موسیقی مقامی خراسان رضوی در موزه قوچان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید