رونق صنعت آرد زنجان با ورود موقت گندم و صادرات آرد

به گزارش مجله سرگرمی، پنجاه و نهمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار گردید. محور اصلی این جلسه موضوع ظرفیت های صادرات آرد از استان زنجان و مسائل مربوط به شهرک صنعتی شماره یک اشراق زنجان بود.

رونق صنعت آرد زنجان با ورود موقت گندم و صادرات آرد

رئیس اتاق زنجان در این جلسه با بیان اینکه، صنعت آرد استان و فرصت های پیش روی آن از محل ورود موقت گندم و صادرات ذیل نقشه راه تجارت خارجی استان، 100 میلیون دلار به درآمد صادراتی استان اضافه خواهد نمود گفت: این اقدام هم موجب گردش اقتصادی و هم ایجاد اشتغال در این بخش می شود.

علی یگانه فرد در ادامه، عراق، افغانستان، یمن و جمهوری عربی سوریه را از عمده ترین کشورهای واردنماینده آرد گندم مطرح نمود و اضافه نمود: در بخش تجارت خارجی آرد گندم نیز کشورهای ترکیه و قزاقستان رتبه اول و دوم را داشته و مصر رتبه چهارم را در بین کشورهای عمده صادرنماینده آرد در منطقه ما در اختیار دارند.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به آماری از واردات کشور سوریه و عراق در بخش آرد و همچنین صادرات عمده آرد ترکیه به کشورهای همچون عراق، یمن، سوریه، ونزوئلا، اندونزی، لبنان و قطر، ابراز کرد: روسیه با 32 میلیون تن صادرات گندم رتبه نخست دنیا را در اختیار دارد و کشورهایی ازجمله اوکراین، قزاقستان و پاکستان نیز در این بخش به ترتیب دارای رده های پنجم، دهم و بیست و ششم در منطقه ما هستند.

یگانه فرد با بیان اینکه مصر، اندونزی و ترکیه به ترتیب کشورهای عمده واردنماینده گندم محسوب می شوند، اشاره ای به شرایط آرد و گندم در ایران نیز داشت و گفت: طی 28 سال اخیر و در اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی به طور میانگین سالانه حدود 11 میلیون تن گندم در کشور فراوری شده است.

او با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی سال گذشته زراعی گندم 2500 تومان برای هر کیلو بود، توضیح داد: ارزش کل فراوری زنجیره گندم آرد و نان در کشور 600 هزار میلیارد است که از این میزان 440 هزار میلیارد ریال سهم مردم و 160 هزار میلیارد ریال یارانه ای است که دولت پرداخت می نماید.

او با بیان اینکه نمودار فرایند فراوری، خرید تضمینی و واردات گندم، بیانگر این بوده که همیشه با افزایش میزان خرید تضمینی گندم توسط دولت، واردات این محصول کاهش یافته و عمده احتیاج داخلی به گندم به وسیله فراوریات داخلی تأمین شده است، اظهار کرد: در مقابل کاهش خرید تضمینی، واردات این محصول را افزایش داده است و درواقع فراوری گندم در کشور مانند سایر کشورهای دنیا وابسته به میزان خرید تضمینی این محصول توسط دولت و به طورکلی حمایت های دولتی بوده است.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه در طول دهه اخیر تراز تجاری گندم ایران همیشه منفی بوده است، اعلام نمود: سال 2018 میزان واردات 34 میلیون دلار و میزان صادرات 9.8 میلیون دلار بوده است که نشان دهنده تراز تجاری منفی 25 میلیون دلاری بوده است، دراین بین بیشترین تراز تجاری در دوره زمانی مذکور مربوط به سال 2015 با 2.4 میلیارد دلار بوده است.

یگانه فرد با بیان اینکه در حوزه تأمین خارجی تا خاتمه اسفند 1398 حدود 3.78 میلیون تن گندم ارزش بالغ بر 938 میلیون یورو از بازارهای دنیای خریداری شده است، اضافه نمود: تا خاتمه اسفند 1398 از مقدار کل حمل و جابجایی گندم، برنج و شکر خام در داخل کشور 20 درصد آن مربوط به برنج و شکر خام و 80 درصد آن مربوط به جابجایی و حمل گندم در داخل کشور بوده است.

او با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش های دریافتی تعداد 10 شرکت حمل ونقل تا خاتمه سال گذشته بالغ بر 4.73 میلیون تن کالا شامل گندم، برنج و قند و شکر و آرد شهری در کشور را جابجا نموده اند، ابراز کرد: از این مقدار بالغ بر 1.73 میلیون تن مربوط به حمل درون استانی و بالغ بر 3 میلیون تن مربوط به حمله برون استانی بوده است.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه موقعیت استراتژیک ایران در منطقه، مرز آبی با کشوری چون روسیه برای واردات گندم و مرز زمینی با کشورهای افغانستان و عراق به عنوان عظیم ترین واردنمایندگان آرد از پتانسیل های ویژه است که می توان از آن استفاده کرد، بیان نمود: همچنین فرصت دیگر فرصت ظرفیت خالی صنایع آرد کشور است که حدود 60 درصد ظرفیت فراوری خالی است.

او با بیان اینکه کارخانه های فعال در کشور با ظرفیت اسمی 27 میلیون تن در سال و 40 درصد ظرفیت فعال در حال حاضر فعالیت دارند، توضیح داد: میزان فراوری گندم استان زنجان 430 هزار تن عنوان است و در حال حاضر ظرفیت سیلوهای زنجان برای ذخیره سازی 657 هزار تن است.

رئیس اتاق زنجان مصرف سالانه گندم استان را 150 هزار تن و ظرفیت صنایع آرد استان را روزانه حدود 2 هزار تن اعلام داشت و اضافه نمود: این صنایع در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت فعالیت می نمایند.

یگانه فرد ادامه داد: متوسط قیمت آرد وارداتی به سوریه و عراق از کشورهای مختلف 300 دلار در هر تن است و با توجه به ظرفیت خالی 70 درصدی، درصورتی که از محل واردات موقت گندم ظرفیت خالی صنایع آرد استان تأمین و تبدیل به آرد برای صادرات به کشورهای عراق و سوریه شود، می تواند حدود 100 میلیون دلار درآمد ارزی برای استان ایجاد کند.

او با بیان اینکه فعال نمودن ظرفیت خالی صنعت آرد استان تأثیر بسزایی در ایجاد ارزش اضافه نموده بخش حمل ونقل و همچنین افزایش میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارد، گفت: در مصوبه ستاد تنظیم بازار ملی به تاریخ 21 مرداد 1399 و دربند 9 آن ابلاغ شده که تأمین گندم مصرف کارخانه های جدید تأسیس و نیز کارخانه هایی که کمتر از ظرفیت اسمی خود مشغول به فعالیت می باشند، از محل ورود موقت و تبدیل آن به آرد صادراتی پیش بینی لازم در ضوابط مربوطه توسط دفتر مقررات واردات و صادرات انجام و اجرایی شود.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه کشورهای اولویت دار جهت ورود موقت گندم عبارت اند از قزاقستان، پاکستان، روسیه و اوکراین، توضیح داد: بعضی از مسائل همچنان محدودیت گمرک در توقف گندم ورود موقت در استان جهت فراوری آرد و محدودیت در صادرات سبوس، ممنوعیت تأسیس واحد جدید فراوری آرد و محدودیت ها و مسائل احتاقتصادی از ناحیه اختلاط گندم های وارداتی با داخلی و احتمالاً صادرات مازاد بر واردات موقت گندم ازجمله مسائل در این بخش است.

یگانه فرد در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مسائل شهرک صنعتی شماره 1 اشراق زنجان، ابراز کرد: شهرک صنعتی شماره یک زنجان دارای اشتغال و همچنین حضور واحدهای فراوریی بسیاری است و مسائلی زیرساختی زیادی ازجمله مشکل تأمین آب، نارسایی در آنت دهی تلفن همراه و سرعت اینترنت، نبود آتش نشانی و اورژانس و مرکز بهداشت و راه دسترسی و... در آن باید موردتوجه قرار گیرد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 123369

به "رونق صنعت آرد زنجان با ورود موقت گندم و صادرات آرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق صنعت آرد زنجان با ورود موقت گندم و صادرات آرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید