برطرف تحریم ها و اصولی که نباید نادیده گرفت!

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری خبرنگاران- هادی املشی/قدرت های استکباری برای کنترل کشورهای آزادی که تحت کنترل آن ها قرار نگرفته و یا منافع آن ها را تامین نمی نمایند، از ابزاری ستمگرانه بهره می گیرند که در عرف و حقوق بین الملل آن را تحریم می نامند. ایران اسلامی نیز از روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی به جرم استقلال خواهی زیر فشار تحریم های مختلف این کشورهای استعمارگر قرار گرفته و به ویژه در موضوع پیشرفت های هسته ای این قدرت ها که دانش و توان هسته ای و فناوری های برتر را در انحصار خود می دانند؛ این تحریم ها را به بهانه های واهی به صورت گسترده و متنوع بر ایران تحمیل کرده اند.

برطرف تحریم ها و اصولی که نباید نادیده گرفت!

این تحریم ها چیست و چرا معتقدیم که در مذاکرات اخیر که در وین برگزار می شود؛ این تحریم ها باید یکجا برداشته شود؟

تحریم های علیه ایران اساسا به مجموعه اقداماتی از سوی قدرت های جهانی گفته می شود که با هدف مجازات جمهوری اسلامی ایران یا وادار کردن ایران به انجام دادن یا انجام ندادن عملی به کار گرفته شده اند. عمده تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی سال 57 و نیز بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران شکل گرفت و در پیِ چالش بر سر برنامه هسته ای ایران شدت بیش تری یافت. برنامه اتمی ایران از سال 85 و در پی ارجاع پرونده از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت، با تحریم های مختلفی روبرو شد. تحریم های ایران از نظر تحریم نمایندگان به 4 دسته کلی تقسیم بندی می شود: تحریم های چندجانبه، مانند تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های اتحادیه اروپا، تحریم های تک جانبه از سوی کشورهای مختلف مانند ایالات متحده و تحریم های کنگره آمریکا.

پرونده ایران در تاریخ هجدهم اسفند 1384 مطابق با هشتم مارس 2006 از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت ارجاع شد. شورای امنیت تا به امروز شش قطعنامه علیه پرونده اتمی ایران تصویب کرده که چهار قطعنامه آن حاوی تحریم های تازه بوده است. قطعنامه هایی که شورای امنیت تا به امروز دربارهٔ برنامه اتمی ایران صادر کرده، ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد است که به مسئولیت سازمان در روبروه با تهدید علیه صلح جهانی می پردازد (هر چند بعضی از منتقدان بر این باورند که ایران هیچوقت زیر فصل 7 قرار نگرفته است). شورای وزیران اتحادیه اروپا هم تا به امروز تحریم های متنوع و متعددی را علیه برنامه اتمی ایران به صورت مصوبه های مستقل از هم تصویب کرده است. در صورت توافق جامع اتمی ایران و گروه 1+5، مسئول سیاست خارجی اتحادیه به همراه سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات (انگلیس، فرانسه و آلمان) متعهد به لغو تحریم ها می شوند. لغو تحریم ها از سوی شورای وزیران اتحادیه اروپا با تصویب طرحی در این شورا انجام می شود. آمریکا، انگلیس، کانادا سه کشور اصلی اند که دولت آن ها به پیروی از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های یکجانبه ای را علیه برنامه اتمی ایران به تصویب رسانده اند. اقدام های لازم برای لغو این تحریم ها باید در نهادهای تصمیم گیرنده این کشورها و در سطح ریاست جمهوری یا بالاترین مقام اجرایی کشور انجام شود. در صورت تحقق توافق جامع اتمی ایران و گروه 1+5، تحریم های دولت های انگلیس و آمریکا که صرفاً مربوط به برنامه اتمی ایران است، لغو می شود. دشوارترین بخش در لغو تحریم ها علیه برنامه اتمی ایران مربوط به تحریم های کنگره است. یکی از مسایل مورد مذاکره به هنگام گفتگوی میان دو کشور، ایران و آمریکا، حل و فصل این بخش از مسائل بود. نمایندگان دولت آمریکا معذورات قانونی خود را مطرح کرده و می نمایند و نمایندگان دولت ایران می گویند این مشکل داخلی آمریکا است که دولت این کشور باید راهکار آن را پیدا کند. ضمن آن که تحریم های آمریکا علیه ایران در سطوح ایالتی آن کشور هم انجام گرفته است. مثلا ایالات فلوریدا، نیوجرسی، کالیفرنیا، تگزاس و مریلند. اوهایو، میسوری، میشیگان و ماساچوست نیز تحریم هایی علیه ایران وضع کرده اند. تحریم های ایران بعد از خروجِ آمریکا از برجام و نیز تحریم های بعد از 14 آبان 1397 را باید بر مجموعه تحریم ها اضافه نمود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اخیرا موضوع برطرف کردن تحریم ها را یکی از محورهای اصلی مذاکرات وین دانست و گفت می پذیریم که تحریم های ناسازگار با برجام برداشته شوند. در حالی که سیاست رسمی جمهوری اسلامی اینست که جمهوری اسلامی ایران تنها در صورتی آمادگی دارد به تعهدات برجامی اش بازشود که اولاً، آمریکا تمامی تحریم ها را به صورت عملی، نه از روی کاغذ بردارد، ثانیاً، جمهوری اسلامی ایران لغو تحریم ها و آثار لغو تحریم ها را راستی آزمایی کند. تحریم هایی که باید برداشته شود، در حال حاضر کاملاً مشخص است. اولاً، تمامی تحریم هایی که برابر برجام لغو شد، ولی دولت آمریکا مجدداً آن ها را اعمال کرد، باید لغو شود. ثانیاً، دولت ترامپ بعضی تحریم های جدیدی را علاوه بر تحریم هایی که تحت برجام لغو شده بود، وضع کرد. این تحریم ها هم باید لغو شود. ثالثاً، تحریم هایی هست که به بهانه های غیرهسته ای وضع شد. این تحریم ها هم باید به صورت کامل برطرف شود.

مسئله مهم تر راستی آزمایی طرف های غربی است. آمریکا و غربی ها کاملا از منظر ایران مردود شده و قابلیت اعتماد ندارند. این پذیرفتنی نیست که رئیس جمهور آمریکا بعضی فرمان های اجرایی را برای لغو تحریم ها امضاء کند تا این اطمینان برای ما حاصل شود که تحریم ها واقعاً برطرف شده اند. تحریم ها نه روی کاغذ، بلکه باید به صورت عملی لغو شود. به همین دلیل است که رهبر انقلاب نیز بحث راستی آزمایی لغو تحریم ها را مطرح کردند. مفهوم راستی آزمایی این است که مثلاً جمهوری اسلامی باید در حوزه فروش نفت بتواند قراردادهای نفتی اش را منعقد و نفتش را صادر کند و منابع اقتصادی درآمدش را به وسیله کانال های بانکی به داخل منتقل کند و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد. یا در حوزه بانکی بتواند تراکنش های اقتصادی اش را از کانال های اقتصادی مختلف انجام بدهد. تنها در این صورت است که می توان اطمینان حاصل کرد که لغو تحریم ها دارای اثرات عملی است.

در همین حال موضوع خلف وعده ایالات متحده که امری ثابت شده است؛ باید به صورت روشن مشخص تکلیف شود. هیچ ضمانتی وجود ندارد که آمریکا بعد از رسیدن به توافق همانگونه که در زمان ترامپ انجام داد مجددا تمامی تعهدات خود را زیر پا نگذارد. هرگونه اعتمادی به آمریکا بدون کسب مجوزهای رسمی و متقابل برای اقدام متقابل ایران ساده لوحی خواهد بود. هم اکنون در سیاست خارجی ایران روشن شده است که بر حسب گفته سفیر ایران در آژانس انرژی اتمی اولاً، باید آمریکا تمامی تحریم ها را لغو کند و بعد از راستی آزمایی، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خودش بازخواهد گشت. ثانیاً، اگر آمریکا بخواهد مدتی بعد از بازگشت به برجام خلف وعده ای هم داشته باشد، این موضوعی است که الآن در گفتگوها طرح شده و در حال آنالیز است که باید چه اقداماتی در حوزه تعهدات فنی ایران انجام شود و چگونه این تعهدات انجام شود که اگر احتمالاً یکی از طرف ها خلف وعده ای داشت و یا متعاقباً و بعداً به تعهداتش عمل نکرد، این گونه نباشد که فقط جمهوری اسلامی ایران از قبل به تعهداتش عمل کرده باشد.

در انتها باید دانست که مجموعه گسترده تحریم ها در حدی است که ایران نباید اجازه دهد که در تارهای عنکبوتی آن و یا وقت کشی ها برای کسب مجوز برطرف آن ها از نهادهای مربوطه غربی گرفتار آید. برداشتن یکپارچه تحریم ها و جلوگیری از فرسایشی شدن مذاکرات و نیز اتخاذ رویکرد کاملا بدبینانه به طرف های مقابل تنها روش هایی هستند که تاحدودی قادر است به مردم ایران در برابر دشمنان غدار و مکار دیپلماتیک اطمینان خاطر نسبی فراهم کند. آمریکا و سایر کشورهای استعمارگر ثابت کرده اند که ارزشی برای حقوق بین الملل قائل نبوده و از آن صرفا به عنوان ابزاری برای اعمال قدرت بر سایر ملل بهره می برند. به همین دلیل تجربه به مردم ایران ثابت کرده است که در برابر این کشورها راهی جز اتخاذ رویکرد بدبینانه که تعهدات دقیق آن ها را به دنبال داشته باشد، نمی توان پیمود ضمن آن که تردیدی نیست که این قدرت ها فقط و فقط زبان قدرت را می فهمند و زمانی نوشته های حقوقی برای ما ضمانت پدید می آورد که اقتدار ملی و قدرت دفاعی آن را حمایت نماید.

مهسان بلاگ: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

تور مالزی ارزان قیمت: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

جعبه مهر: جعبه مهر | مجله اجتماعی مهرورزی و مهربانی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 141970

به "برطرف تحریم ها و اصولی که نباید نادیده گرفت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف تحریم ها و اصولی که نباید نادیده گرفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید