خبرنگاران مولایی: ایران مزاحمت پروازی جنگنده های آمریکایی را به دیوان لاهه شکایت کند

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران تاکید نمود: ایران می تواند به خاطر ایجاد مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمایی مسافری ماهان، در دیوان بین المللی دادگستری شکایت کند.

خبرنگاران مولایی: ایران مزاحمت پروازی جنگنده های آمریکایی را به دیوان لاهه شکایت کند

یوسف مولایی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره ایجاد مزاحمت دو جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران گفت: همه کشورهای عضو کنوانسیون شیکاگو - که سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) از درون آن ایجاد شد - موظف هستند امنیت پرواز هواپیماهای غیرنظامی را تامین نمایند.

وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین و مهمترین اصولی که در دو کنوانسیون مونترال و شیکاگو بر آن تصریح شده، این است که کشورها حق اخلال در امنیت پروازها را ندارند و باید امنیت پروازی را رعایت نمایند.

ادعاهای آمریکا ارتباطی با حقوق بین الملل ندارد

این حقوقدان بین المللی به ادعای مطرح شده از سوی ایالات متحده اشاره نمود و گفت: ادعاهایی که آمریکا درباره به پرواز در آوردن دو جنگنده خود مطرح نموده و آن را برای ایجاد بازرسی بصری از هواپیما عنوان نموده، به نوعی امنیت این هواپیما را با تهدید روبه رو نموده و هیچ ارتباطی هم با حقوق بین الملل ندارد.

مولایی با اشاره به اقدام آمریکا در آسمان یک کشور ثالث توضیح داد: اقدام آمریکا امنیت پروازی را در یک کشور دیگر با تهدید روبه رو نموده. آن هم در حالی که اصل حضور آمریکا در همان کشور هم با اما و اگرهای زیادی روبه رو است.

تحریم ماهان نمی تواند دلیل اخلال در امنیت پروازی گردد

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح موضوع تحریم هواپیمایی ماهان از سوی آمریکا می تواند دلیل این اقدام باشد، گفت: این بهانه نمی تواند استدلال حقوقی برای آمریکا باشد؛ چراکه اولا تحریم آمریکا یکجانبه است و نه بین المللی، ثانیا اگر هم تحریم باشد دلیلی بر این اقدام نیست و ثالثا هواپیمای مذکور در آمریکا نبوده است که آنها بخواهند قانون خود را اعمال نمایند.

این استاد حقوق دانشگاه تهران مرجع رسیدگی به این شکایت را سازمان ایکائو دانست و ابراز داشت: ایران اعلام نموده نسبت به این اقدام آمریکا شکایت خواهد نمود و شکایت خود را در ایکائو دنبال می نماید.

مولایی اضافه نمود: پیرو شکایت ایران یک کمیته فنی و حقوقی برای حل اختلاف و رسیدگی به این شکایت تشکیل می گردد. همچنین ایران می تواند از این اقدام آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری شکایت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با خروج آمریکا از پیمان مودت، ایران همچنان می تواند از ایالات متحده در دیوان بین المللی دادگستری شکایت کند، اعلام کرد: خروج آمریکا از پیمان مودت ارتباطی به این شکایت ندارد چراکه این موضوع در کنوانسیون های بین المللی که آمریکا هم عضو آن است و همچنین اساسنامه ایکائو دیده شده است.

این حقوقدان بین المللی اضافه نمود: براساس مقررات ایکائو، دیوان بین المللی دادگستری مرجع داوری به شکایت کشورها در موضوع امنیت پروازی است.

mahsanblog.ir: سیستم مدیریت محتوای مهسان

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 102209

به "خبرنگاران مولایی: ایران مزاحمت پروازی جنگنده های آمریکایی را به دیوان لاهه شکایت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مولایی: ایران مزاحمت پروازی جنگنده های آمریکایی را به دیوان لاهه شکایت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید