خبرنگاران مشاور وزیر بهداشت: اگر ویروس رها گردد، گسترش پیدا می نماید

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اپیدمی قانون دارد و ویروس کرونا فقط در دو صورت از بین می رود که میزبان فوت کند یا میزبان ایمن گردد و اگر ویروس رها گردد، گسترش پیدا می نماید.

خبرنگاران مشاور وزیر بهداشت: اگر ویروس رها گردد، گسترش پیدا می نماید

به گزارش خبرنگار سلامت خبرنگاران، محمد اسماعیل اکبری پنجشنبه شب در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی درباره شرایط مدیریت ویروس کرونا در کشور اضافه نمود: در حال حاضر در مسیری حرکت می کنیم که باید هشت ماه پیش انجام می دادیم. یعنی همه نظام باید ویروس کرونا را جدی بگیرند. ویروس باید ردیابی گردد و اگر بیمار شناسایی شد، باید ساختاری وجود داشته باشد که بدانیم آن بیمار کجا مبتلا شده است. پیگیری ویروس کاری است که در جنوب شرقی آسیا رخ داد. همچنین متوجه شویم که چه کسانی با فرد مبتلا ارتباط نزدیک داشتند. اگر این اقدامات انجام نگردد، شرایط از این نیز بدتر خواهد شد.

وی ادامه داد: بعضی می گویند شهر را ببندید، بلکه باید قرنطینه هوشمند انجام داد. حتی در چین، محله های ووهان بسته شد. اغلب هتل ها را گرفتند و در اختیار قرنطینه گذاشتند.

مشاور وزیر بهداشت اعلام کرد: در جهان به توافق نانوشته ای رسیده اند که اگر حرف می زنیم، باید تاییدیه تست مولکولی داشته باشیم. وقتی فقط به اندازه 25 هزار تست روزانه پول داریم، همان میزان را انجام می دهیم. بسیاری از کشورهایی که در تلویزیون می گوییم وضع شان بد است، بسیار وضع بهتری از ما دارند. 11 میلیون نفر در کشور سالمند هستند یا بیماری زمینه ای دارند و در جامعه حضور دارند و این گرفتاری ها برای آنها بیشتر ایجاد می گردد.

به نظام شبکه بهداشت بها بدهیم، معجزه می نمایند

اکبری گفت: در اسفند ماه کارهای مهمی توسط نظام شبکه بهداشت انجام شد و کاش ادامه پیدا می کرد. در خصوص کرونا، حوزه درمان باید از غربال بهداشت عبور کند. نظام شبکه بهداشت قدرتمندی در کشور داریم که کار خود را بلد هستند و اگر به آنها بها بدهیم، معجزه می نمایند.

وی ادامه داد: باید نظام شبکه را تقویت کنیم تا هم کار پیشگیری و هم پیگیری ویروس را انجام بدهند. کشف ویروس یکی از اقدامات است؛ پاسخ سریع این است که اجازه ندهیم فرد در خیابان راه برود. در ساختار علمی کنترل اپیدمی، اگر نقاهتگاه نباشد، ما باختیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت اظهار کرد: قدرت این را داریم که به وسیله نظام شبکه با همه مردم در ارتباط باشیم. اگر وزارت ارتباطات یاری کند خیلی خوب است، اما اگر به یاری نیامدند هم روش های خودمان را داریم. کسی که مرد بهداشت است، هیچ وقت شکست نمی خورد.

وی اضافه نمود: باید ویروسی عمل کنیم و هرجا ویروس کرونا رفت، تعقیبش کنیم. حتی جریمه ها نیز باید بیشتر گردد، اما ممکن است به شرایطی ختم گردد که نارضایتی ایجاد کند. فضای اجتماعی شنماینده است و نمی توان با چوب رفتار کرد.

عملکرد ویروس کرونا در بدن

اکبری گفت: ویروس یک توده پروتئینی با گیرنده های ویژه است. این توده از همان جنسی است که در ژن ما وجود دارد. ویروس بعضی سلول ها مثل دستگاه تنفس و بینی و چشم را بیشتر دوست دارد. هرجا که وارد گردد، در زنجیره دی ان ای دخالت نموده و نسخه نویسی ژنوم را جدید می سازد و به سلول دستور می دهد که پروتئین جدیدی بسازد و نتیجه آن، ایجاد طوفان های التهابی است.

وی اضافه نمود: ویروس کرونا، میکروب و انگل نیست که آن را بکشیم. اگر میزبان فوت کند یا ایمن گردد، از بین می رود. در نتیجه بسیار علاقه دارد که میزبان را نگه دارد. بنابراین به ژن انسان ها نیز ارتباط دارد.

نباید بحث دارو را در رسانه مطرح کنیم

مشاور عالی وزیر بهداشت اظهار کرد: بحث دارو درباره ویروس کرونا صد درصد فنی است. نباید بحث دارو را در رسانه مطرح کنیم. وقتی دارو در رسانه مطرح گردد یا به معنی دلالی یا اشکال درباره دارو است. بسیاری از افراد پز رمدسیویر دادند و بعد در مطالعه اخیر متوجه شدند هیچ خاصیتی ندارد و حتی عوارض قلبی و کشنده دارد. ویروس کرونا فعلا دارویی ندارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 116155

به "خبرنگاران مشاور وزیر بهداشت: اگر ویروس رها گردد، گسترش پیدا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مشاور وزیر بهداشت: اگر ویروس رها گردد، گسترش پیدا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید