خبرنگاران قرنطینه؛ فرصتی برای خلق اثر فاخر دور از هیاهو

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- پیشکسوت عرصه هنر سرامیک با اشاره به دوران قرنطینه برای تمهیدات همه گیری ویروس کرونا گفت: هنرمند اصیل، پویا و عاقل این قرنطینه را مغتنم می شمارد؛ برای افرادی که اهل هیاهو نیستند این فرصت خوبی برای فراوری آثار هنری فاخر در سکوت است.

خبرنگاران قرنطینه؛ فرصتی برای خلق اثر فاخر دور از هیاهو

بهزاد اژدری از اساتید نام آشنای هنر سرامیک در ایران که عضو هیات داوران یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران نیز است درباره فعالیت های این روزهای خود به خبرنگار فرهنگی خبرنگاران گفت: در حال حاضر در کارگاه خود مشغول فراوری آثار برای نمایشگاهی هستم که قرار بود سال جاری برگزار گردد اما کرونا مانع شد.

وی درخصوص موضوع آثار نمایشگاه خود گفت: همانطور که می دانید نمایشگاه قبلی من که در گالری اعتماد باغ نگارستان برگزار گردید، بر آنالیز روانشناسی فردی و اجتماعی و گذر زن ایرانی از سنت به مدرنیته تمرکز داشت. این نمایشگاه هم به گونه ای دنباله رو آن نمایشگاه است. در واقع آثار جدید من باز هم همین رابطه را با نهاد قدرت آنالیز می نماید.

اژدری درباره تاثیر کرونا بر فعالیت هنرمندان سرامیست شرح داد: قرنطینه برای هنرمندانی که خیلی مخاطب محور نبوده و دائما دنبال هیاهو نیستند فرصت خوبی است. هنرمندانی که بخشی از فعالیت هایشان را مجبور بودند در نهادهای اجتماعی مثل خانه هنرمندان، میراث فرهنگی، دانشگاه و دیگر فضاها بگذرانند با تعطیل شدن این نهادها، به بسیاری از برنامه ها و پروژه های عقب مانده خود می رسند. یعنی یک هنرمند اصیل، پویا و عاقل این قرنطینه را مغتنم می شمارد. همچنین برای من هم فرصت خوبی بود تا بتوانم به کارهای عقب افتاده خود برسم.

وی اضافه کرد: البته باید بگویم که منظور من از این فرصت از نظر زمان بود تا هرکسی که در کل در حوزه اندیشه و سرامیک کار می نماید فرصت بیشتری برای پرداخت به آن مسائل پیدا کند وگرنه، گرانی لحظه به لحظه متریال، بسته شدن مراکز فروش، عدم دسترسی به کارخانه ها و توزیع نمایندگان مواد اولیه آن هم در کار ما مسائل بسیاری به وجود آورده است.

رئیس سابق انجمن سفال و سرامیک ایران درباره کیفیت فعلی آثار سرامیک در بخش هنرهای زیبا (فاین آرت) گفت: بیشتر دوستان هنرمند برای گذران زندگی و تامین هزینه های فعالیت هنری خود کارگاه فراوری هم دارند که اتفاق خیلی خوبی است زیرا به نظر من اگر فرآیند فراوری هم توسط یک هنرمند صورت پذیرد بسیار بهتر از این است که توسط یک فرد غیرهنری انجام گردد. بنابراین این فعالیت نه تنها بد نیست بلکه خیلی هم خوب است اما اینکه چقدر به آن بپردازند و در بخش آرت چیزی برای ارائه نداشته باشند باید آسیب شناسی گردد. مانند تمام چیزهایی که وقتی حد وسط رعایت نمی گردد آسیب می بیند.

وی اضافه کرد: درباره بخش تکنیکال یعنی استفاده صحیح از تکنیک های درست و جدید صحبت کردم، بنابراین گمان می کنم در بخش های طراحی، ایده پردازی و مفهوم، پیشرفت بسیار خوبی انجام شده است. اگر بخواهیم به بخش بین الملل هم اشاره کنیم، می بینیم که هنرمندان کشورمان در رویدادهای بین المللی شرکت می نمایند و باتوجه به این مسائل ضروری است که آنها روی شرایط این حرفه در دیگر کشورها مطالعه داشته باشند تا از اخبار آگاه شده و بتوانند همپای آنان کار فراوری نمایند.

آموزش موجب استقبال مردم از سرامیک شد

اژدری در پاسخ به اینکه دلیل فراگیری و استقبال مردم از فراوریات و ظروف سرامیکی در سال های اخیر را چه می دانید اعلام کرد: از زمانی که آموزش های انجمن برپا شد، دانشگاه ها فعال شدند، حوزه آموزش های مجازی توانست شکل بگیرد، بحث اینترنت و جهانی ارتباطات ظهور کرد، دسترسی به کتاب ها و منابع آسان شد و مهمتر از همه فرهنگ انتقال اطلاعات در انجمن شکل گرفت، از نظر تکنیکال، کاربرد دانش، رسیدن به حد استاندارد و استفاده از روش هایی که تا به امروز مرسوم نبوده قدم های جدی برداشته شد. همچنین آسیب شناسی بسیار گسترش یافت، در نتیجه کیفیت به طور چشمگیری تغییر پیدا کرد و در نهایت در دروه کنونی شاهد یک جهش هستیم.

کیفیت آموزش در کلاس های خصوصی از دانشگاه بالاتر است

وی ادامه داد: به دنبال این تغییرات این مسئله طبیعی است که آدمها از سطحی که هستند رشد نمایند و بالا بیایند. طبیعی است که بخش خصوصی موجبات رشد خودش را هم در ایده، هم اجرا و هم ارائه فراهم می نماید. این اتفاق مثال خوبی است تا نشان دهد که دولت می تواند بدون ورود به مساله تنها امکانات پایه را فراهم کند. کما اینکه در بحث آموزش، می بینیم که کیفیت آموزش در کلاس های خصوصی از دانشگاه بالاتر است.

وقتی به نقاشی بر روی کاشی ها نگاه می کنید با اینکه با تصویر روبه رو هستید اما ماده کاربردی سرامیک است. جای دیگر مجسمه های پیکاسو را از سرامیک می بینید. بنابراین سرامیک 2 بخش دارد، بخش نخست، به ماده می گوییم سرامیک؛ یعنی می گوییم کاشی، بشقاب و یا مجسمه سرامیکی داریم و یک بخش دیگر سرامیک به عنوان یک روش مطرح است که ویژگی های منحصر به فرد دارد. ویژگی هایی که هیچکدام از آنها در مجسمه سازی، نقاشی، خطاطی و غیره موجود نیست. کتیبه های مساجد خطاطی روی سرامیک هستند. از آنجایی که برخی از روش های سرامیک در هنرهای دیگر وجود ندارد می توان گفت سرامیک ویژگی های خاص و قابلیت های بیشتری نسبت به سایر هنرها دارد.

سرامیک به معنای کاشی و بشقاب نیست

وی اضافه کرد: در الکترونیک، پزشکی، تمام موارد مصرفی و غیره هم سرامیک استفاده شده است. باتوجه به حجم عظیم و گستردگی این حوزه، ما برای آن یک تعریف جدید گگردده و نام آن را هنر سرامیک می گذاریم. به تبع آن، کار افرادی که با این متریال به تجربیات مجسمه، معمارانه، نقاشانه منتهی می گردد هم در این دسته آنالیز می گردد. یعنی من هم می توانم کارم را به نمایشگاه مجسمه ببرم و هم نمایشگاه سرامیک. بنابراین در مجموع باید گفت که سرامیک به معنای کاشی و بشقاب نیست.

عضو هیات داوران یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران درباره تغییر عنوان دوسالانه یازدهم گفت: سفال معادل فارسی کلمه سرامیک است. چندین سال است که فرهنگستان ادب هم کلمه سرامیک را به عنوان یک واژه بین المللی و معادل همان سفال می داند. سرامیک یک واژه جهانی، کلی و علمی است که تعریف عمومی و ساده آن به معنای اشیای ساخته شده از گل که بعد از پخت محکم می شوند، است. این کلمه هیچ فرقی با سفال ندارد و چون در جهان عمومیت پیدا نموده دیگر ما هم مخالفتی با آن نداریم. البته مخاطب فکر می نماید که سفال یک محصول کم کیفیت و بدون لعاب است که این تصور عامی و متعارف محلی است.

وی در مورد پیش بینی خود از استقبال مخاطبان از دوسالانه یازدهم اعلام کرد: ما تا به امروز تجربه برگزاری دوسالانه در بحران را نداشتیم اما امیدوارم تعطیلات کرونا امکان فراوری آثار خوب را فراهم آورده باشد و دوسالانه ها تخصصی تر برگزار شوند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 102441

به "خبرنگاران قرنطینه؛ فرصتی برای خلق اثر فاخر دور از هیاهو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران قرنطینه؛ فرصتی برای خلق اثر فاخر دور از هیاهو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید