خبرنگاران ذخیره سد زاینده رود نسبت به متوسط بلند مدت 70 درصد کاهش دارد

به گزارش مجله سرگرمی، اصفهان- خبرنگاران - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ذخیره کنونی سد زاینده رود نسبت به متوسط بلند مدت 70 درصد کاهش دارد که زنگ خطری برای تامین آب آشامیدنی اصفهان است.

خبرنگاران ذخیره سد زاینده رود نسبت به متوسط بلند مدت 70 درصد کاهش دارد

منصور شیشه فروش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اکنون فقط 356 میلیون متر مکعب از یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب از گنجایش کلی سد آب دارد و مقدار کاهش چشمگیر نسبت به متوسط بلند مدت (52ساله) نشان می دهد که شرایط آب در امسال خوب نیست.

وی ادامه داد: ورودی فعلی به سد 57.3 و خروجی از آن 18.3 میلیون متر مکعب است و مقدار آب خروجی برای تامین آب آشامیدنی اختصاص دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه رودخانه زاینده رود همچون سال های گذشته که به صورت دوره ای خشکانده می شد از مهر ماه سال قبل تا به امروز خشک است، توضیح داد: ادامه این امر از یک سو به ضرر محیط زیست و معضل خشکیدن درختان خواهد بود و از سوی دیگر سبب مسائل متعدد برای کشاورزی است.

شیشه فروش افزود: مشکل در تامین آب آشامیدنی، فرونشست زمین، خشکی سطح اراضی و انتشار گرد و غبار و ریزگردها دیگر معضلاتی است که به دلیل خشکاندن این رودخانه افزایش می یابد.

وی بر لزوم تکمیل هرچه سریع تر طرح های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده رود تاکید و گفت: جلوگیری از برداشت های بی رویه و غیرمجاز در بالادست رودخانه که همچنان شاهد آن هستیم امری لازم است.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار گرفته است.

رودخانه زاینده رود به طول افزون بر 400 کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، حیات محیط زیست، رونق کشاورزی، اقتصاد و گردشگری منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی دارد، در دهه های اخیر به علت برداشت های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی ها، به یک رودخانه با جریان دوره ای تبدیل و در پایین دست اغلب در فصول گرم و حتی روزهای سرد سال مانند چنین روزهایی که در حال سپری کردن هستیم با خشکی روبرو شده است.

کوهرنگ سه و بهشت آباد طرح های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده رود است، عملیات اجرایی طرح انتقال آب کوهرنگ سه شامل سد و تونل در سال 1377 با هدف تأمین آب به میزان حدود 250 میلیون مترمکعب در سال برای تأمین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران شروع و قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ در سال 1389 بسته شد و قرار بود سال 93 به بهره برداری برسد که این امر در آن موقع محقق نشد.

سد کوهرنگ سه که تا به امروز حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته بر اساس پیش بینی اجرا شده امسال آبگیری می گردد و عملیات ساخت این سد 2 قوسی به ارتفاع 120 متر تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.

دیگر طرح انتقال آب به مرکز کشور، طرح انتقال آب از بهشت آباد به فلات مرکزی ایران شامل سه بخش، احداث سد 1.5 میلیارد متر مکعبی به ارتفاع 178 متر، سامانه انتقال آب تا منطقه شلمزار (در 35 کیلومتری جنوب شهرکرد واقع در استان چهارمحال و بختیاری) که سامانه ای مشترک و بخش احداث خطوط انتقال از سامانه انتقال آب از شلمزار به اصفهان است.

شرکت آب منطقه ای اصفهان حدود 13 سال پیش مطالعات این طرح مشتمل بر یک سد بتنی و تونل 60 کیلومتری را شروع کرد که وزارت نیرو در دولت یازدهم با بازنگری آن و با حذف تونل، با انجام آن به وسیله خط لوله و ایستگاه پمپاژ و همچنین احداث یک سد موافقت کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 141001

به "خبرنگاران ذخیره سد زاینده رود نسبت به متوسط بلند مدت 70 درصد کاهش دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ذخیره سد زاینده رود نسبت به متوسط بلند مدت 70 درصد کاهش دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید