خاک بر اثر مصرف کودهای شیمیایی سفت می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، حسین آبسالان ظهر دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک، با اشاره با این که در اثر فرسایش، عناصری مثل فسفر، کلسیم و پتاس از دسترس گیاه خارج می گردد، اضافه کرد: کشوری که خاک آن فرسایش یافته، سالانه هفت تا 47 درصد از مقدار بارندگی آن از دسترس خارج شده است.

خاک بر اثر مصرف کودهای شیمیایی سفت می گردد

آبسالان اضافه کرد: بر اساس نتایج آزمایشگاهی بر اثر مصرف کودهای شیمایی خاک خشک و سفت تر می گردد و عناصر سنگینی که همراه کود جذب خاک می گردد سالانه افزایش پیدا می نماید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با تاکید بر این که آسان ترین راه حل برای حفظ منابع خاک، پیشگیری از آلودگی خاک است، گفت: متاسفانه با فرسایش شدید خاک روبرو هستیم و در کشوری که دچار فرسایش می گردد، زمینه ای فراهم می گردد که 90 درصد آب از دسترس گیاه خارج گردد.

آبسالان با بیان اینکه برخی کودهای شیمیایی که استفاده می کنیم، خاک های ما را سالانه خشک تر می نماید و عناصر شیمیایی که هر سال با کود وارد خاک می گردد سال به سال افزایش می یابد، اضافه کرد: تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد که بخشی از خاک های منطقه خدابنده دارای عناصر سنگین است، با وجود این که صنایع خاصی در این منطقه فعالیت نمی نماید.

وی با تاکید بر این که مقوله هایی از جمله خاک و آلودگی های خاک، عمومیت دارد و دلواپسی برای آن ها، جناح و حزب و زن و مرد نمی شناسد، اضافه کرد: همه خاک کشور در معرض فرسایش خاک واقع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان اذعان کرد: از نظر ذخایر ژنتیکی نیز متاسفانه مراتع و جنگل ها تخریب شده و این در حالی است که زندگی بشر، در خاکی امکان پذیر است که حداکثر نیم تا یک متر ضخامت دارد.

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 7529

به "خاک بر اثر مصرف کودهای شیمیایی سفت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاک بر اثر مصرف کودهای شیمیایی سفت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید