جزو 10 کشور بالقوه توانمند در جذب گردشگر هستیم

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: خوشبختانه در حوزه زیرساخت ها و سرمایه گذاری با اجرای 2000 پروژه با سرمایه گذاری 120 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و حمایت دولتی چهره امکانات زیرساختی گردشگری کشور درحال تحول است و در موضوع جذب گردشگر داخلی نیز با بیش از 50 درصد رشد در 9 ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته رقم گردشگران خارجی ایران از مرز 6 میلیون نفر گذشته است. این درحالی است که در کل سال گذشته 5 میلیون و 100 هزار گردشگر ورودی داشتیم.

جزو 10 کشور بالقوه توانمند در جذب گردشگر هستیم

به گزارش خبرنگاران علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همزمان با برگزاری مراسم اعطای جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری پیغامی به این مراسم ارسال کرد.

در متن این پیغام که از سوی حسین اربابی معاون سرمایه گذاری سازمان قرائت شد، آمده است: جای بسی خوشبختی و خشنودی است که طی سال های اخیر شاهد برگزاری رویدادهای ارزنده داخلی و بین المللی با موضوع گردشگری در کشورمان هستیم و تحرک و پویایی حاصل از این رویدادها انرژی مضاعفی به کالبد صنعت توریسم ایران تزریق نموده و فرصتی برای تعامل، همفکری، هم اندیشی و توسعه همکاری های بین بخشی در عرصه داخلی و نیز همکاری های بین المللی به وجود آورده است.

امروزه دیگر هیچ تردیدی برای مسئولان و برنامه ریزان توسعه در سراسر دنیا باقی نمانده است که صنعت گردشگری بهترین ابزار برای توسعه پایدار با کمترین هزینه مالی و اجتماعی و بیشترین بازده است و با چنین رویکردی شاهد رشد روزافزون و شتابان گردشگری در دنیا هستیم.

اگر سال 1950 میلادی را به عنوان نقطه شروع ترسیم نمودار تحولات صنعت گردشگری در نظر بگیریم متوجه رشد توقف ناپذیر، قدرت و دوام این صنعت می شویم، به گونه ای که تعداد گردشگران بین المللی از 25 میلیون نفر در کل دنیا در سال 1950 به یک میلیارد و 400 میلیون نفر در سال 2018 رسیده است. طبق گزارش های رسمی بین المللی رشد 6 درصدی گردشگری بین المللی در سال 2018 درحالی به ثبت رسیده است که اقتصاد دنیای در این سال حدود 3.7 درصد رشد داشته است و به این ترتیب گردشگری، پیشتاز رشد در عرصه صنعت و اقتصاد دنیای است.

در واقع امروزه گردشگری به عنوان صنعتی پویا، نه تنها از نظر مالی صندلی خود را تثبیت نموده و با روندی شتابان درحال رشد است، بلکه از جنبه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز به عنوان ابزاری قوی در اختیار دیپلماسی عمومی و بین المللی کشورها، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

گردشگری موجب ایجاد فضای نشاط در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و تحرک سایر بخش های مالی همچون کسب و کارهای شهری، محلی و روستایی می گردد و از این منظر عدالت اجتماعی و مالی را بسط می دهد. در بخش صنعت و بسیاری دیگر از بخش ها وابستگی به تکنولوژی وجود دارد که ممکن است احتیاج به ورود فناوری باشد ولی در بخش گردشگری وابستگی وجود ندارد و برای ارتقا این بخش می توان بر داشته های داخلی تکیه کرد. در حوزه اشتغال نیز سرعت گردشگری نسبت به سایر بخش ها 2.5 برابر و هزینه ایجاد اشتغال در این بخش بین یک پنجم تا یک دهم سایر حوزه هاست.

در این میان سرزمین وسیعمان، ایران با وجود 23 اثر ثبتی تاریخی در فهرست دنیای یونسکو، برخورداری از ضریب بالای امنیت، پایین بودن هزینه های سفر، ارائه تسهیلات ویژه به گردشگران، خصلت مهمان نوازی ایرانیان، داشته های بی شمار تاریخی و طبیعی، تنوع غذاهای سنتی، سوغات و هدایا، صنایع دستی و هنرهای سنتی متنوع و زیبا، ظرفیت بالقوه عظیمی برای میزبانی از گردشگران را دارد و کشور ما براساس آمارهای دنیای به لحاظ جاذبه های گوناگون فرهنگی، مذهبی، طبیعی و تاریخی جزو 10 کشور بالقوه توانمند در زمینه جذب گردشگر از طیف های مختلف است.

مبتنی بر چنین ظرفیت هایی، دولت جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت صنعت گردشگری، عزم خود را برای ایفای سهم واقعی گردشگری کشورمان در اقتصاد داخلی و بین المللی جزم نموده است.

تمام اتفاقات صنعت گردشگری در چند سال اخیر نشان از آن دارد که خیز مالی در این بخش برداشته شده و عرصه نوظهور و خوش آتیه ای به نام گردشگری در بدنه مالی کشور درحال بالندگی است که علاوه بر ایجاد نشاط و پویایی در جامعه و در عرصه تبادلات بین المللی، موجب کاهش وابستگی مالی ما به نفت و خام فروشی خواهد شد.

با نگاه ویژه ای که رئیس جمهور محترم بر ضرورت توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیت های صنایع دستی و میراث فرهنگی دارند، شناسایی و تجمیع تمامی ظرفیت ها در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار و با رویکرد اقتصاد مقاومتی در روند عملیاتی قرار گرفته است.

در ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اولویت هایی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص شده و همه دستگاه ها به ویژه نظام بانکی موظف به همکاری در این زمینه شده اند که: ایجاد ظرفیت های جدید در هتلینگ، تهیه برنامه اجرایی حمایت از گردشگری با هدف افزایش گردشگران خارجی و تهیه برنامه اجرایی حمایت از طرح های سرمایه گذاری در بخش گردشگری از جمله شاخص ترین آنها در جهت تقویت صنعت گردشگری است. دستیابی به صندلی برتر گردشگری پررونق و پایدار در منطقه و دنیا اسلام و شناخته شدن ایران به عنوان یکی از قطب های گردشگری فرهنگی دنیا نیز از جمله محورهای کلان چشم انداز کشور است.

بر این اساس توسعه و بهبود زیرساخت های گردشگری، اشتغالزایی آسان و ارزان در راستای افزایش سهم گردشگری در اقتصاد مقاومتی، بازاریابی، تبلیغات و برندسازی، جذب سرمایه گذاری، بهره برداری اصولی و جامعه از ظرفیت ها و امکانات وسیع گردشگری کشور، تحول ساختارها و منابع انسانی گردشگری از جمله محورهای راهبردی ما در حوزه گردشگری است. خوشبختانه در حوزه زیرساخت ها و سرمایه گذاری با اجرای 2000 پروژه با سرمایه گذاری 120 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و حمایت دولتی چهره امکانات زیرساختی گردشگری کشور درحال تحول است و در موضوع جذب گردشگر داخلی نیز با بیش از 50 درصد رشد در 9 ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته رقم گردشگران خارجی ایران از مرز 6 میلیون نفر گذشته است. این درحالیست که در کل سال گذشته 5 میلیون و 100 هزار گردشگر ورودی داشتیم.

این تصویر مجمل نشان از راستا رو به تعالی صنعت گردشگری ایران دارد و تحریم های ناعادلانه و یکجانبه علیه کشورمان نیز در برابر توانمندی های گردشگری ایران کار از پیش نبرده و مانعی در برابر اشتیاق گردشگران دنیا برای تماشای این دیار هفت هزار ساله نبوده است و با وجود هجمه های دشمن، ایران هراسی و فشارهای سیاسی خارجی همچنان شاهد رشد گردشگری در کشورمان هستیم.

در سرانجام ضمن قدردانی از همت والای جهاد دانشگاهی و به ویژه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی که با همکاری معاونت گردشگری، اعطای نخستین جایزه تعالی صنعت گردشگری را جامعه عمل پوشانده اند، برای تمامی کسانی که دغدغه سرافرازی و سربلندی ایران اسلامی را دارند آرزوی توفیق دارم و امیدوارم همه فعالان و دلسوزان گردشگری در فصل نوین حیات این صنعت در کشورمان نقش آفرین و اثربخش باشند.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: میراث آریا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43187

به "جزو 10 کشور بالقوه توانمند در جذب گردشگر هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزو 10 کشور بالقوه توانمند در جذب گردشگر هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید