ترافیک تهران سنگین است از بس که جای پارک ندارد

به گزارش مجله سرگرمی، بر اساس آمار پلیس راهور از هر 4 خودرو در تهران فقط یک خودرو جای پارک دارد و سه خودرو دیگر در شهر سرگردانند

ترافیک تهران سنگین است از بس که جای پارک ندارد

خبرنگاران - سید محمد فخار: شاید شما بتوانید از یک میلیون تومان پول بگذرید اما از جای پارکی که به سختی به دست آورده اید، هرگز! تهران شهر فرصت های تکرار نشدنی است و یافتن یک جای پارک در معابر شلوغ آنچنان طاقت فرساست که شرحش مثنوی 70من کاغذ می خواهد.

فقدان پارک حاشیه ای در شرایطی در تهران به مسئله ای بحرانی تبدیل شده که تردد خودروهای شخصی اصلی ترین مد حمل ونقلی در شهر است و معابر اندک در برابر میلیون ها وسیله نقلیه هر روز مصافی نابرابر میان جای پارک و خودروها ایجاد می نماید. این وضع، تشدید ترافیک، مصرف سوخت بیشتر و افزایش آلودگی هوا را در پی دارد.

  • طرح روی زمین مانده

یکی از مهم ترین طرح ها طی سال های اخیر برای ساماندهی جای پارک خودروهای تهران، طرح ساماندهی جای پارک است که ناقص اجرا شده و باید هرچه سریع تر کامل گردد. طبق مصوبه شورای شهر تهران طرح پارک حاشیه ای باید برای همه تهران اجرا گردد. حداقل قرار بود تا سال 98، 200هزار پارک حاشیه ای ساماندهی گردد ولی اکنون این مسئله رها شده و شهرداری در باره آن تعلل داشته است.

این طرح چندی است در منطقه 2به صورت محدود اجرا شده اما باید هرچه زودتر اجرای آن گسترده گردد. برمبنای آنچه در این طرح آمده، شهفرایندان باید این امکان را داشته باشند که به وسیله نرم افزارهای مربوطه در گوشی و سیستم های کامپیوتری خود از محل حرکت و منزل، جای پارک خود را از قبل رزرو و تعیین نمایند تا از ایجاد ترافیک و تردد اضافه برای پیدا کردن جای پارک کاسته گردد. از طرفی این طرح، از مصادیق درآمد پایدار برای شهرداری است که اجرانشدن آن خسارت زیادی به شهر وارد نموده است. یکی از نکاتی که قرار بود در طرح ساماندهی جای پارک مورد تأکید قرار گیرد، جلوگیری از آمدن پارکبان ها به حاشیه خیابان های تهران بود که بد اجرا شدن طرح در منطقه2، باعث شد دوباره پارکبان ها در معابر دیده شوند. بدین ترتیب باید هر چه زودتر شرایط برای اجرای درست طرح ساماندهی فراهم گردد.

  • مراحل بعدی ساماندهی

پس از منطقه 2، برای توسعه و پیشبرد مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای پهنه مرکزی تهران، مناطق 6، 7، 11 و 12 به دلیل ازدحام معابر در اولویت مدیریت پارک هوشمند قرار دارند. اگر موانع اجرایی این طرح برطرف گردد، در سال چهارم اجرای برنامه، حدوداً 240میلیارد تومان قابلیت درآمدزایی برای شهر وجود خواهد داشت. براساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، درآمد پارک حاشیه ای باید به حساب خزانه دولت و پس از آن در آخر هرماه درآمد حاصله به حساب شهرداری واریز گردد. تا به امروز درآمد پارکومترها با وجود گذشت 3سال از اجرا هنوز به حساب شهرداری عودت داده نشده و درصورت ادامه این فرایند اجرای مدیریت پارک حاشیه ای با چالش جدی روبرو می گردد. همچنین براساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال94 هیأت دولت، دریافت وجه نقد توسط عوامل متصدی یعنی پارکبان ممنوع است و به همین دلیل موضوع مدیریت پارک حاشیه ای در محور اجرا قرار گرفته است. البته اجرای این طرح نیازمند ایجاد زیرساخت های نرم افزاری، مطلع سازی مردم و نصب و طراحی تابلوهای جدید است و به همین دلیل اجرای این مسئله زمان بر است.

  • چقدر جای پارک داریم؟

براساس آمار پلیس راهور، اکنون بالغ بر 3.7میلیون خودرو سواری در تهران وجود دارد. از طرفی براساس مطالعات طرح جامع پارکینگ که توسط شرکت مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک تهران انجام شده، در کل شهر تهران 891 هزار و 151 فضای بالقوه پارک وجود دارد. این یعنی از هر 4خودروی پلاک تهران تنها یک خودرو جای پارک دارد و 3تای دیگر باید آنقدر در معابر شهری سرگردان باشند و به آلودگی هوا و ترافیک اضافه نمایند، تا خودروی اول از جای پارک خارج گردد و نوبت به خودروی بعدی برسد.

  • فاصله تهران تا مشهد

تهران با سامانه تهران من که خدمات آنلاین ترافیکی را به مردم ارائه می دهد چندی است زبانه(Tab) پارک خودرو را برای شهفرایندان اختصاص داده اما تا طرح ساماندهی جای پارک به نتیجه نرسد، بعید است بتوان از این امکان آنلاین استفاده کرد. شهر مشهد نیز با سامانه شهر من برای ساماندهی این معضل بزرگ شهری گام برداشته است. این اپلیکیشن که کار یکپارچه سازی خدمات شهرداری مشهد را به عهده دارد، 10 سرویس متنوع ارائه نموده که شامل چشم شهر، باشگاه های شهفرایندی، نقشه شهر، پرداخت هوشمند و ایمن و حمل ونقل هوشمند می گردد. همچنین ارائه خدمات پارکینگ حاشیه ای و غیرحاشیه ای، خدمات تفریحی و گردشگری و خدمات سلامت و آموزشی از دیگر خدمات و امکانات اپلیکیشن شهر من است. طبق برآوردها تا سال آینده 46سرویس جدید به قابلیت های اپلیکیشن شهر من اضافه خواهد شد تا تمام نیازهای شهری را تأمین کند.

طبق مصوبه شورای شهر تهران، طرح پارک حاشیه ای باید برای همه تهران اجرا گردد. حداقل قرار بود تا سال 98، 200هزار پارک حاشیه ای ساماندهی گردد

  • نرم افزاری برای یافتن جای پارک

تا به امروز 2نرم افزار برای رزرو جای پارک آنلاین طراحی شده که الوپارک و بی پارک نام دارند. این نرم افزارهای موبایلی با اتصال به سامانه های آنلاین جای پارک برای شما نقطه ای از معبری را که قرار است در آن توقف کنید رزرو و از قبل هزینه آن را دریافت می نمایند. این 2اپ هم اکنون در منطقه 2تهران فعال هستند و به زودی قرار است با گسترش طرح، در 4منطقه مرکزی شهر نیز فعالیت خود را گسترش دهند.

  • منبع روزنامه خبرنگاران 30 بهمن 98

اخذ ویزا: اخذ ویزا | مجله گردشگری و مسافرتی ویزارو

وبسایت دانشجویی: وبسایت دانشجویی، اینجا محلی برای فعالیت دانشجویان علاقمند به تکنولوژی است

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70920

به "ترافیک تهران سنگین است از بس که جای پارک ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترافیک تهران سنگین است از بس که جای پارک ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید