تحریم؛ درخشش یا خاموشی استارتاپ ها در ایران

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- این روزها که اثرات تحریم علیه ایران نه فقط در بخش سیاسی و مالی بلکه در حوزه نوآوری و فناوری نمایان شده است، این سؤال پیش روی ماست که این شرایط، استارتاپ ها که بخشی از اکوسیستم نوآوری هستند را متضرر می نماید یا موجب شکوفایی آن ها و خنثی کردن اثرات تحریم در کشور خواهد شد.

تحریم؛ درخشش یا خاموشی استارتاپ ها در ایران

به گزارش خبرنگاران، استارت آپ یک کسب وکار جدید است، کسب وکاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد، رویکرد و مفهومی است که کمتر از یک دهه وارد جهانی کارآفرینی شده است، ایران نیز در سال 92 در دولت یازدهم به این عرصه ورود نموده و توانسته در این زمینه فعالیت های خوبی نیز انجام دهد.

در این سال ها مرکز شتابدهی نوآوری، با هدف تقویت اکوسیستم کارآفرینی و شتابدهی به رشد استارتاپ های ایرانی فعالیت خود را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و زیر نظر پارک فناوری پردیس شروع نموده است.

هدف اصلی این مرکز، اجرای برنامه استارتاپ ایران به عنوان یک برنامه ملی (که در کشورهای جهان با عنوان Startup Nation راه اندازی و راهنمایی می گردد) در کشور است، این مرکز با مشارکت جدی و همکاری متقابل بخش دولتی و بخش خصوصی راه اندازی شده و در مدیریت آن، از ابزارها و تجربیات هر دو نهاد استفاده می گردد، عمده مخاطبان این مرکز، متخصصان و صاحبان ایده و کارآفرینان هستند و قصد ایجاد یک استارتاپ یا آموختن روش تیم سازی را دارند.

مرکز شتابدهی نوآوری، با اجرای برنامه های متنوع، نسبت به ترویج فرهنگ و آموزه های کارآفرینی اقدام نموده و با استقبال غیر قابل پیش بینی جوانان کشور روبرو شده است، به همین دلیل خبرنگار علمی خبرنگاران روز یکشنبه از سید داوود متولی کارشناس مرکز شتابدهی نوآوری و مسئول رویدادهای کارآفرینی به عنوان متولی حوزه فعالیت استارتاپ ها در مورد اینکه آیا استارتاپ ها از اثرات تحریم متضرر می شوند یا می توانند کمی اثرات تحریم را خنثی نمایند پرسید.

وی در پاسخ شرح داد: اینکه تحریم ها چه تأثیری بر فعالیت استارتاپ ها دارد؟ در شرایط فعلی کشور شرایط استارتاپ ها به دو صورت است؛ برخی از آن ها رشد نموده و احتیاج کشور را در شرایط بحران رفع می نمایند و برخی به واسطه این شرایط محدود شده و حتی تا مرگ استارتاپ پیش رفته اند.

متولی اضافه نمود: اگر برخی از این استارتاپ ها در حوزه های خاص دفاعی یا تجهیزاتی که الآن در سازوکار حساس مملکت به آن احتیاج دارند، فعالیت نمایند تحریم ها، بازار این استارتاپ ها را گرم می نماید، یعنی بر اساس تحریم ها محصولات و خدمات این حوزه درزمینه ساخت پهپادها، قطعات مخابراتی، بُردها و تراشه های خاص الکترونیکی به شرکت های داخلی داده نمی گردد و ما مجبوریم خودمان بسازیم و دانش فنی می خواهد، درنتیجه متخصصان فنی وارد این حوزه شده و دستاوردهایی را با خود به دنبال دارند بنابراین بازار داغ و انحصاری می گردد.

وی اعلام کرد: از آن طرف در شرایط کنونی کشور مخاطب این استارتاپ ها، سازمان های خاص دفاعی می شوند و از آنجا که قرار نیست ما این محصولات را از جای دیگر بخریم، پس تحریم باعث رشد این استارتاپ ها و تأمین احتیاج کشور می گردد.

متولی گفت: از سوی دیگر محدود شدن دایره تحریم ها، فعالیت برخی از استارتاپ ها را دچار خلل نموده، به گونه ای که ما در کشور استارتاپ هایی داریم که لزوماً تکنولوژی محور نیستند، آن استارتآپ ها ممکن است در حوزه هایی فعالیت نمایند که اصلاً تعریفشان بر اساس روابط با خارج از کشور تعریف می گردد و یا در زمینه های تبلیغاتی یا گردشگری فعالیت می نمایند.

وی ادامه داد: به طور طبیعی، تحریم ها موجب افت توریست خارجی و نیز اُفت درآمد دلاری استارتاپ های فعال در این عرصه می گردد، قطعاً این استارتاپ دیگر نمی تواند مثل قبل در حوزه بین المللی ارتباط و سازوکار اقتصادی داشته باشد، خیلی دیگر از این موارد باعث می گردد این استارتاپ با مشکل روبرو شوند و اگر قدرتش را نداشته باشد حتی شکست بخورند.

متولی گفت: نتیجه ای که می توان گرفت اینکه تحریم بر فعالیت استارتاپ ها بر اساس حوزه فعالیت آن ها اثر می گذارد، یک سری از حوزه ها قطعاً با تحریم و داستان هایی که روبه رو هستیم به مرگ خود نزدیک می شوند، چون استارتاپ نوپا است و شرکت بلوغ یافته نیست، اگر از همان ابتدا یک مانعی این چنینی جلوی پای آن باشد نمی تواند از پس آن بربیاید.

وی یادآور شد: برخی از استارتاپ ها برعکس به این صورت هستند که عملکرد آن ها در شرایط تحریم مثبت می گردد، استارتاپ های خدماتی در داخل کشور بازار خوبی پیدا می نمایند، مثلاً اسنپ جزو استارتاپ های خدماتی است که تحریم باعث رشد آن شده است، چون ما مدل جهانی اسنپ را با نام اوبر داریم، اگر ما در مدل جهانی بودیم همان اوبر به ما خدمات می داد اما وقتی ما تحریم هستیم یک مدل از آن بومی سازی شده است، پس این به نفع اسنپ یا تپسی است.

وی گفت: همچنین در مورد دیجی کالا، ما الآن در جهان معروف ترین مارکتی که به صورت مجازی داریم، آمازون است، قطعاً وقتی به دلیل تحریم با آمازون ارتباط نداریم و نمی توانیم تراکنش اقتصادی داشته باشیم و چیزهایی بخریم، از آن طرف فروشگاه مجازی مثل دیجی کالا به راحتی می توانند پیروز باشند، یا مثلاً آپارات، استارتاپی است که خیلی استفاده می کنیم مدل خارجی آن یوتیوب هست، چون در دسترسی به یوتیوب تحریم هستیم و نمی توانیم سازوکار داشته باشیم، استارتاپی مثل آپارات استقبال شده و همه به سمت آن رفتند بنابراین تحریم به این استارتاپ یاری نموده و موجب درخشش آن شده است.

این فعال حوزه کارآفرینی توضیح داد: اما نکته هایی وجود دارد که بینابین است، برخی از این تحریم ها اساس کار استارتاپ ها را تحت شعاع قرار می دهد یعنی وقتی تحریم به مرحله ای برسد که در بحث اینترنت یا فیلترینگ تأثیر بگذارد با اینکه به نفع استارتاپ های اینترنتی شده است اما باز این نوع استارتاپ ضرر می نماید، به این صورت که دسترسی کاربر به آن محدود می گردد به خاطر اینکه مستقیماً فیلترینگ بر فعالیت آن اثرگذار است.

وی درخصوص استارتاپ های حوزه اقتصادی و بانکی که از آن ها به فین تک یاد می گردد، گفت: استارتاپ هایی که تراکنش های این چنینی دارند قطعاً با این تحریم ها دچار مشکل می شوند و چون تکنولوژی را خودمان نداریم حتماً باید یک زیرساخت ایرانی داشته باشند.

متولی اضافه نمود: از سوی دیگر نوآوری های جدید از قبیل بلک چِین که نوعی فعالیت اقتصادی است که مبتنی بر روابط با دیگر کشورهاست و چون تحت شعاع تحریم قرار می گیرد، در نطفه خفه می گردد و شما نمی توانی پا به پای جهان جلو بروی، در حوزه های نوآوری مهم است که با کشورهای دیگر در تعامل باشیم هم دانش آن ها را و هم سرمایه شان را داشته باشیم، وقتی ورودی بسته می گردد، عملاً ما متوقف می شویم و نمی توانیم با تکنولوژی روز جلو برویم.

مسئول رویدادهای کارآفرینی مرکز شتابدهی نوآوری در مورد اینکه دولت چه یاریی و خدماتی به استارتاپ ها می تواند بدهد گفت: بهترین کاری که می تواند دولت انجام دهد کوشش در این جهت است که تحریم ها در برخی از زمینه ها برداشته گردد البته این بخش جزو سیاست های کلان کشور است و نمی گردد در آن ورود کرد.

وی گفت: در صورت ماندگار بودن شرایط تحریم، دولت باید همکاری با کشورهای منطقه را تقویت کند که تبادل تجربه و تکنولوژی صورت گیرد و این کار به رونق بازار استارتاپ ها منجر گردد.

متولی راه اندازی مرکز شتابدهی نوآوری را یکی از اقدامات مفید دولت در زمینه ساماندهی و توجه به استارتاپ ها برشمرد و گفت:

اما هنوز رسمیت کامل خود را پیدا ننموده ایم، ما جایی برای این اکوسیستم استارتاپی نداریم، ایجاد این مرکز تفکر خوبی بوده ولی ما برای استارتاپ ها هنوز به طور واحد مرجعی نداریم، این سؤال هست که سازوکار دولتی استارتاپ ها کجاست؟ آیا سازوکار استارتاپ ها در دست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یا نهادی بالادست آن هاست.

وی اعلام کرد: امروزه در یک بخش هایی، وزارت ارتباطات خود را متولی استارتاپ ها به لحاظ تکنولوژی مخابرات و فیلترینگ می داند، در یک بخشی به لحاظ فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خود را متولی آن اعلام می نماید، ما مشکلاتی داریم آن قدر این زمینه کسب وکار جدید و نو است که هنوز قانون و قوانین مربوط به آن معین نیست.

متولی با اعلام مخالفت خود با ایجاد قوانین دست و پاگیر برای استارتاپ ها، گفت: سیستم استارتاپی سیستم چابکی است و اساساً نباید بروکراسی با آن ها همراه باشد اما خلأ قانونی دارند، حتی برخی نمایندگان مجلس ما به مسائل استارتاپ واقف نیستند و آن را با شرکت، یکی می دانند و همین موضوع باعث می گردد تصور نمایند که استارتاپ باید بیمه و اقتصادیات بپردازد و این امر، موجب نابودی استارتاپ می گردد، باید کمیته ای در این زمینه تشکیل گردد و پس از جمع بندی، قوانین به روز را تصویب نمایند.

وی اضافه نمود: در زمینه مباحث حقوقی استارتاپ ها، نحوه سرمایه گذاری شتاب دهنده ها در استارتاپ ها، نحوه محاسبه بیمه و اقتصادیات استارتاپ ها به شدت خلأ داریم، استارتاپ خودش را ثبت نمی نماید، آیا سازمان ثبت شرکت ها آن را به رسمیت می شناسد، آیا سازمان بیمه حاضر هستند برای جوانان استارتاپی بیمه رد نمایند قبل اینکه خود را ثبت نموده باشد، در این شرایط استارتاپ نابود می گردد.

کارشناس مرکز شتابدهی نوآوری اضافه نمود: بزرگ ترین عارضه ای که دولت در زمینه استارتاپ ها دارد و باید سریع حل نماید اگر وارد اکوسیستم استارتاپی شده باید بروکراسی را از بدنه خود کم کند چرا که بدنه چابک استارتاپ، نمی تواند با فرهنگ کارمندی که از 8 صبح تا 4 بعدازظهر پاسخگوست، ارتباط برقرار کند.

متولی تأکید کرد: قوانین اداری ما نیز در این اکوسیستم باید به روز گردد، قوانین مربوط به 50 سال گذشته با این فضای جدید منطبق نیست، برای همگامی با تکنولوژی جهان باید هم قوانین خود را به روز و هم نیروی کار را به لحاظ اقتصادی حمایت کنیم.

وی اضافه نمود: این موارد ضعف های داخلی ما است و ربط چندانی به تحریم ندارد و با اصلاح نقص ها اثر تحریم ها کمتر خواهد شد.

علمی **9340** 1055

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: ایرنا
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 23230

به "تحریم؛ درخشش یا خاموشی استارتاپ ها در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم؛ درخشش یا خاموشی استارتاپ ها در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید