تاریخ روز عرفه در سال 98 چه روزی است؟

به گزارش مجله سرگرمی، تاریخ روز عرفه در تقویم شمسی برابر با روز یکشنبه 20 مرداد 1398 (9 ذی الحجه) و در تقویم میلادی مصادف با 11 آگوست 2019 می باشد. عرفه منطقه ای مقدس در شرق مکه است که حجاج به عنوان دومین عمل واجب در حج باید در آنجا توقف نمایند.

تاریخ روز عرفه در سال 98 چه روزی است؟

سرویس عمومی - روز عرفه از اعیاد عظیم است اگر چه به اسم عید نامیده نشده اما روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و احسان خود را برای ایشان گسترانیده.

تاریخ روز عرفه 98 چه روز است؟

روز عرفه در تقویم قمری 9 ذی الحجه 1440 است و در تقویم شمس برابر با 20 یکشنبه مرداد 1398 است.

تاریخ دقیق روز عرفه در تقویم شمسی سال 98 مصادف است با: یکشنبه 20 مرداد ماه

روز عرفه

نهم ذیحجه را روز عَرَفه گویند. این روز از روزهای مهم برای تمامی مسلمانان است. گرچه عید نامیده نشده اما همچون عید خوانده شده است. از سوی دیگر از آنجا که امام سوم شیعیان حرکت خود را بسوی کربلا پس از مراسم حج شروع کرد برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین زیارت امام سوم شیعیان در این روز بسیار توصیه شده است. دعای امام حسین در روز عرفه از مهم ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می گردد. عید قربان پس از روز عرفه واقع شده است.

عکس پروفایل روز عرفه؛ گلچینی از بهترین تصاویر روز عرفه برای پروفایل

وجه نام گذاری روز عرفه

عَرَفَة کلمه ای عربی از ماده ع ر ف است. این ماده به معنای ادراک، فهم و شناختن چیزی همراه با تفکر و تدبر در آثار آن است. نام عرفه، از سرزمین عرفات (جایی در مکه که باید در این تاریخ در آن وقوف کرد) گرفته شده و گفته اند عرفات را از آن رو عرفات خوانده اند که زمینی تعیین و شناخته شده در میان کوه ها است.

آثار کهن مکه شناسی، مانند اخبار مکه، برای اشاره به سرزمین عرفات از کلمه عرفه نیز استفاده نموده اند. سخاوی تاریخ نگار قرن دهم قمری اهل مکه معتقد است که کلمه عرفات مانند قصبات (یعنی جمع) است و به هر نقطه از آن منطقه، عرفه گویند و نام کل منطقه، عرفات است.

اهمیت و فضیلت روز عرفه

روز عرفه روز شروع مناسک حج است. حج گزاران در این روز در صحرای عرفات گرد هم می آیند و ضمن دعا و استغفار، از توفیق در ادای فریضه مهم حج شکرگزاری می نمایند. نظر به اهمیت این روز، ادعیه و مناجاتی ویژه آن از معصومین و بزرگان دینی نقل شده است. در بعضی منابع، دعایی از پیامبر اکرم(ص) برای این روز نقل شده است. از جمله مشهورترین این ادعیه، دعای امام حسین(ع) مشهور به دعای عرفه است که بسیاری از شیعیان هر ساله در نقاط مختلف جهان، به قرائت آن در این روز اهتمام جدی دارند. از دعاهای مشهور دیگر برای این روز، دعایی است که از امام امام سجاد(ع) نقل شده است.

روایات بسیاری روز عرفه را به عنوان روزی ویژه برای بخشایش گناهان و استجابت دعا معرفی نموده اند.همچنین امامان شیعه احترامی خاص برای این روز قائل بوده و مردم را به بزرگداشت این روز فرا می خوانده اند و سائلان را به هیچ روی، دست خالی رد نمی نموده اند.

طریقه خواندن نماز روز عرفه چگونه است؟

احکام فقهی روز عرفه

در فقه شیعه واجب است حج گزار از ظهر روز عرفات (9 ذی الحجه) تا مغرب در عرفات وقوف کند؛ یعنی فرد حج گزار باید در صحرای عرفات بماند و از آنجا خارج نگردد. این وقوف از ارکان حج است، بدین معنا که چنانچه حج گزار به عرفات نرود و دست کم مقداری هرچند کوتاه در آنجا نماند، حجش باطل خواهد بود.

مذاهب اهل سنت، در وقت وقوف روز عرفه اختلاف دارند:

  • از غروب شب دهم تا سحرگاه روز عید؛
  • از سحرگاه روز نهم تا سحرگاه روز عید؛
  • از ظهر شرعی روز نهم ذی الحجه تا فجر روز دهم.

مستحبات روز عرفه

برای روز عرفه اعمال مستحبی در روایات برشمرده شده که بعضی از آنها عبارتند از:

  • بنابر روایات، دعا و استغفار با فضیلت ترین عمل روز عرفه است و در میان ادعیه، دعای امام حسین(ع) در این روز، مشهور به دعای عرفه، بسیار توصیه شده است.
  • غسل.
  • زیارت امام حسین(ع).
  • بیتوته در منا به این معنا که حج گزار شب عرفه را تا طلوع فجر در مِنا بماند.
  • صدقه
  • روزه

شما می توانید با انجام اعمال روز عرفه و خواندن دعای روز عرفه از فضیلت های این روز بهره دو چندانی ببرید. همچنین در بخش می توانید نظرات و نقدها خود را با ما و سایر همراهان مجله اینترنتی خبرنگاران در میان بگذارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: setare.com
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33723

به "تاریخ روز عرفه در سال 98 چه روزی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ روز عرفه در سال 98 چه روزی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید