تاثیر کرونا بر بازار ماهی و میگو

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید آبزیان تازه با شیوع ویروس کرونا کم شده، گفت: یکی از راه کارهایی که از طریق آن بتوان از ضرر و زیان پرورش دهندگان آبزیان در این ایام جلوگیری کرد افزایش اعتماد مردم به واحدهای بسته بندی و فرآوری آبزیان و خرید این محصولات است.

تاثیر کرونا بر بازار ماهی و میگو

به گزارش مجله سرگرمی عیسی گلشاهی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تمام مواد پروتئینی از جمله آبزیان خصوصا بخش آبزیان تازه به شدت تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته است، گفت:کاهش مراجعه مردم برای خرید، کاهش تقاضای خرید محصولات تازه به دلیل ابهام در مصرف و عدم پاک کردن اقلام خریداری شده در واحد های صنفی فروش ماهی به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی باعث شده که تقاضای خرید آبزیان تازه به شدت با کاهش روبرو گردد.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط کاهش تقاضا اما به نظر می رسد مردم تمایل بیشتری به خرید آبزیان بسته بندی شده نشان داده اند و ما نیز توصیه می کنیم که تا حد امکان مردم بیشتر از این محصولات استفاده نمایند، اضافه نمود: نظارت انجام شده بر روی محصولات بسته بندی به نحوی است که تا حد زیادی از آلودگی ثانویه جلوگیری می گردد. زیرا خود آبزیان ناقل ویروس کرونا نیستند و هنوز در هیچ یک از تحقیقات علمی در جهان یا در توصیه های سازمان بهداشت جهانی به موارد انتقال بیماری از آبزیان اشاره ای نشده و آبزیان ناقل این بیماری نیستند.

افزایش فروش اینترنتی آبزیان

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران همچنین به فروش اینترنتی آبزیان نیز اشاره نمود و گفت: فروشگاه های اینترنتی آبزیان در این ایام با استقبال چشمگیری روبرو شده اند و این استقبال به حدی بوده که به دلیل کمبود نیروی انسانی در مقابل حجم تقاضا، در بخش توزیع، بعضا نتواستند سفارشات را به موقع تحویل مشتریان دهند.

واحدهای صنفی فروش آبزیان در صورت رعایت پروتکل مسئله ای نخواهند داشت

گلشاهی در ادامه گفت: سازمان دامپزشکی به همراه وزارت بهداشت برای واحدهای صنفی فروش آبزیان پروتکل هایی تعریف نموده است که عرضه و فروش این محصولات در واحد ها بایستی به چه صورت باشد. بنابراین اگر واحدهای صنفی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند و محصولاتشان درگیر آلودگی های ثانویه نگردد، هیچ مسئله ای برای ادامه فعالیت در این ایام نخواهند داشت.

انباشت محصول و کاهش سطح فراوری در صورت عدم تخلیه به موقع مزارع ماهی

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران به شرایط فراوری و عرضه ماهی در این ایام اشاره نمود وگفت: آن دسته از آبزیانی که به صورت منجمد وارد بازار می شوند اگر به صورت فصلی و مقطعی استفاده نشوند امکان این را دارند که در سردخانه ها نگهداری شده و در زمان مناسب عرضه شوند. همچنین محصولاتی که به شکل کنسرو به بازار عرضه می شوند هم به دلیل ماندگاری بالا قابلیت این را دارند که به تدریج برای آنها بازار مصرفی پیدا گردد. اما مشکل اصلی ما در بخش آبزیان تازه است.

وی در ادامه تشریح کرد:اگر ماهی های پرورشی سردابی (قزل آلا) و گرم آبی به موقع از مزارع پرورش ماهی خارج نشوند و همچنین در زمان مناسبی نیز مصرف نشوند مسائلی ایجاد خواهند کرد که از این مسائل می توان به انباشت محصول در مزارع و کاهش سطح کلی فراوری در سالجاری و عدم تامین نقدینگی فراوری نماینده برای فراوری جدید اشاره نمود.

افزایش صادرات محصولات تازه؛ راه کاری برای یاری به پرورش دهندگان

گلشاهی با بیان اینکه برای کاهش خسارت به مزارع پروش ماهی چندین راه چاره مد نظر داریم، اظهار کرد:یکی از این راه چارهها تاکید بیشتر بر مصرف محصولات منجمد پرورشی است که می تواند این فراوریات را وارد بخش بسته بندی کند. همچنین در بازارچه های تخصصی آبزیان می توان به صورت متمرکز عرضه آبزیان تازه را مدیریت کرد. در کنار این موضوعات یاری به گسترش فروش های اینترنتی یکی دیگر از برنامه های مد نظر است. از طرفی بنا داریم با توجه به شروع مجدد پذیرش کالا در بازارهای صادراتی، به صادرات این محصولات تازه نیز یاری کنیم.

به گفته وی تمام کشورهای جهان درگیر کرونا شده اند و به خاطر مسائل مرتبط با قرنطینه و رعایت پروتکل ها بهداشتی در صادرات توقف موقت و تاخیرهایی به وجود آمد، که خوشبختانه این بازارهای صادراتی در حال بازگشایی هستند.

مردم به واحدهای بسته بندی آبزیان اعتماد بیشتری نمایند

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران توضیح داد: مردم به واحدهای بسته بندی و فرآوری آبزیان اعتماد بیشتری نمایند، زیرا این اعتماد مزایای بسیاری دارد که از مزایای آن می توان توجه به حفظ و توسعه اشتغال در این بخش و یاری به پرورش دهندگان ماهی برای خروج ازاین شرایط اشاره نمود. از طرفی این واحدها آبزیان را با شرایط بهتری نگهداری و بسته بندی می نمایند که طبیعتا حفظ کیفیت و افزایش زمان ماندگاری آبزیان در کنار جلوگیری از آلودگی ثانویه از نتایج آن خواهد بود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در انتها استفاده مردم از کنسرو آبزیان را راه کاری مناسب دیگری برای گذر از این شرایط دانست و گفت:میانگین قیمت هر قوطی کنسرو ماهی 180 گرمی با روغن گیاهی حدود 15هزارتومان است اما ازابتدای اسفند با توافقی که با همکاری سندیکای کنسرو کشور انجام شد برای اینکه افراد بیشتری بتوانند به کنسرو ماهی دسترسی داشته باشند و فراورینمایندگان نیز بتوانند محصولاتشان را بفروشند در فروشگاه های زنجیره ای قیمت ها کاهش یافت و درحال حاضر نیز میانگین قیمت کنسرو ماهی به 13هزار و 500 تومان رسیده است که این تخفیف ها تمدید شده و فعلا ادامه خواهد داشت.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 15 خرداد 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 83674

به "تاثیر کرونا بر بازار ماهی و میگو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر کرونا بر بازار ماهی و میگو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید