آقاغفار: اولین مقوله ای که پیش پای سیاست قربانی می گردد فرهنگ است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، مراسم رونمایی از 3 نرم افزار آرشیو کتاب ماه، کتاب هفته و وب سایت نشریات نقد کتاب پیش از ظهر امروز یکشنبه 25 آبان با حضور نجفعلی میرزایی، مجید غلامی جلیسه، سید فرید قاسمی، مجتبی تبریزنیا و داریوش مطلبی در سرای اهل قلم برگزار گردید.

آقاغفار: اولین مقوله ای که پیش پای سیاست قربانی می گردد فرهنگ است

غلامی جلیسه در ابتدای این نشست گفت: خانه کتاب در حوزه نشریات مکتوب، 2 فعالیت عمده با موضوع کتاب در قالب هفته نامه و ماه نامه داشته است که یکی از مهم ترین آن ها مجموعه مجلات کتاب ماه بودند. همچنین یکی از پرمخاطب ترین هفته نامه ها، کتاب هفته بود. راه اندازی مجدد انتشار کتاب هفته روی اینترنت و تکمیل آرشیو کتاب هفته از سال 80 تا این هفته یعنی هفته خاتمهی آبان ماه 93 یکی از کارهایی است که امروز از آن رونمایی می کنیم. با انتشار هفتگی مجله کتاب هفته، شاهد به روزرسانی این سایت به صورت هفتگی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: به علاوه تصمیم گرفتیم نسخه تحت PC آرشیو را هم در اختیار علاقه مندان قرار بدهیم که این هم اتفاق مبارکی بود و این اتفاق هم همزمان با راه اندازی وب سایت کتاب هفته انجام شد و این نرم افزار هم در این برنامه رونمایی خواهد شد که از همین هفته شاهد توزیع آن خواهیم بود. فراوری و بهره برداری از نرم افزار IOS و آنروید آرشیو کتاب نقد را هم تا خاتمه سال خواهیم داشت و عملا کتاب هفته به وسیله دیوایس های مختلف، چه نسخه روز و چه نسخه آرشیوی، در دسترس قرار می گیرد.

معاون فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب ادامه داد: نرم افزارهایی که امروز رونمایی می شوند، نسخه اول هستند و درصدد هستیم آن ها را به مرور تکمیل کنیم و نسخه سرچ ایبل آن ها را هم در اختیار قرار بدهیم تا مخاطبان بتوانند از محتوای دلخواهشان در نشریات استفاده نمایند. نرم افزارهای این برنامه دارای 3 قسمت جستجو، فهرست و بخش معرفی نرم افزار هستند. آخرین شماره ای که روی نرم افزار آرشیو قرار گرفته، چهارصد و پنجاه و سومین شماره کتاب هفته است که متعلق به سوم آبان 93 است.

در ادامه سید فرید قاسمی سردبیر پیشین مجله کتاب هفته گفت: در دنیای امروز، نهادهای فراورینماینده نرم افزار و ایجادنماینده پایگاه های اطلاع رسانی را از منظرهای مختلف رده بندی می نمایند. از یک منظر می گویند این نهادها به 2 دسته تقسیم می شوند؛ یکی نهادهای چشمه و دیگر نهادهای آینه ای. نهادهای چشمه، چون چشمه جوشان هستند و آن چه فراوری می نمایند، از دل خودشان بر می آید. در کل مولد هستند. نهادهای آینه ای، نهادهایی هستند که خودشان فراورینماینده نیستند بلکه بازتاب دهنده فراوری دیگران هستند. وقتی این رده بندی را می بینیم، باید دقت داشته باشیم خانه کتاب جزو کدام دسته است؟ به نظرم جزء گروه اول است.

این محقق حوزه مطبوعات ایران گفت: در خصوص نرم افزارهایی که در این برنامه رونمایی می شوند، در نگاه اول و ظاهری، یک نرم افزار هستند اما خواهش می کنم به باطن آن توجه کنیم. در باطن، این نرم افزار آن خدمتی است که به کتاب و نهادهای مربوط به مطبوعات کردید. امروز در دنیا، معنای جاودانگی تغییر نموده است. شما آمده اید و با فراوری این نرم افزار از فنا شدن 170 سال تلاش خبرنگارها، منتقدها، دبیرها و سردبیرها جلوگیری نموده اید. شاید دوستی بگوید قاسمی خانه کتاب 21 سال است که سابقه کار دارد، این 170 سال دیگر چیست؟ 10 مجله و نشریه را در 17 سال برای هر کدامشان ضرب کنید تا به 170 سال کار برسید.

ما برای سیاسی بازی نیامدیم

در ادامه سید عبدالجواد موسوی یکی از سردبیرهای پیشین کتاب هفته گفت: زمانی که من در کتاب هفته بودم، مرحوم منوچهر آتشی درگذشت. به ما گفتند از ایشان خبر یا گزارشی کار نکنیم تا مسئله ای پیش نیاید. من هم چون آدم سیاسی نیستم و حیفم می آمد، عکس آتشی را در صفحه اول مجله گذاشتم. آن موقع باید کتاب هفته را به رئیس دفتر وزیر ارشاد یا معاون فرهنگی وزیر نشان می دادیم یعنی یکی از این دو حتما باید مجله نهایی را پیش از چاپ می دید. من به رئیس دفتر وزیر زنگ زدم و گفتم برق رفته ولی مجله را به زودی به شما می رسانم و به معاون فرهنگی وزیر هم همین دروغ را گفتم. مجله به همان صورت منتشر شد و البته مسئله ای هم پیش نیامد البته شاید به همین دلیل بود که یک سال بیشتر در کتاب هفته دوام نیاوردم.

این شاعر گفت: ما برای سیاسی بازی نیامدیم. می خواستیم کار فرهنگی کنیم. من کتاب هفته را دوست داشتم و دارم و سرنوشتن برایم مهم است.

علی آقاغفار سردبیر فعلی کتاب هفته در ادامه این برنامه گفت: کسانی که کار مطبوعاتی نموده اند، می دانند ورود به فاز راه اندازی یک مجله چه سخت است و می دانم آقای قاسمی چه سختی و مرارت هایی کشیده تا این مجله پا به جا بماند. اولین چیزی که جلوی پای سیاست قربانی می گردد، فرهنگ است و توسری خورترین بخش فرهنگ نیز، بخش کتاب است و این باعث می گردد دست و دل انسان برای کار در این حوزه بلرزد.

کتاب باید از باندبازی فاصله بگیرد

این روزنامه نگار گفت: من هم مانند دوستانم اصلا نگاه سیاسی به ماجرا ندارم. فکر می کنم کتاب باید از باندبازی فاصله بگیرد یعنی ما هم باید بین سیاست و سیاست بازی تفکیک قائل شویم. اعتقادم این است که امروز رسانه ها دارند جوانان ما را تربیت می نمایند و سهم مدرسه و خانواده بسیار ناچیز شده است. بسیاری از نارسایی ها خانوادگی و از هم پاشیدگی ها به خاطر فعالیت نادرست رسانه هاست.

وی با اشاره به نرم افزارهای این برنامه گفت: این سند خوبی است که نادرست بودن آن شاعر را که در نمایشگاه مطبوعات گفته بود آرشیو کتاب هفته را از سال 84 به قبل از بین برده اند. این حرف ها اصلا درست نیست. من هم از سال 86 به کتاب هفته آمدم. اصلا کسی دشمنی ندارد که آرشیو را از بین ببرد. شاید این نرم افزار بیش از این که برای مخاطبان کتاب مفید باشد، به کار دست اندرکاران مطبوعات بیاید به ویژه آن هایی که می خواهند به کتاب هفته بیایند. نرم افزار آرشیو کتاب هفته به نحوی، آرشیو 15 و 20 ساله ماست که چه افت و خیرهایی داشته ایم و کجا در فراز و فرود بوده ایم.

آقاغفار گفت: سخنان آقای موسوی صحیح است. مثلا در زمان معاونت فرهنگی آقای دری، باید مجله را به صورت فکس یا با پیک برای ایشان می فرستادیم تا نظارت نهایی را بکند. همه این کارها در حکم ترمز و متوقف نماینده کتاب هفته بود. به هر حال این نرم افزار آرشیو برای اهل تدبیر، بسیار خوب است.

در ادامه مجتبی تبریزنیا در توضیحاتی درباره نرم افزار آرشیو کتاب ماه گفت: این نرم افزار هزار و 206 مجله کتاب ماه را در 9 عنوان موضوعی شامل می گردد که 27 هزار و 21 عنوان مقاله را در بر می گیرد. این مقالات 2 بخش دارند؛ کتابشناسی و جستجو.

در ادامه مطلبی و میرزایی نیز به بیان سخنان کوتاهی پرداختند.

در خاتمه و پیش از رونمایی، قاسمی گفت: در عرصه کار نشریات، یک دوره کاغذی داریم و بعد از آن هم دوره الکترونیکی را. یعنی 15 سال اخیر وارد فضای روزنامه نگاری الکترونیک شدیم. مرحله بعدی تولد چیزی شبیه به روزنامه نگاری آنلاین بود. به این توجه داشته باشید که شما با ساخت سایت اینترنتی یک پورتال یا درگاه ساخته اید. ما در حال حاضر در آن مرحله سوم یعنی دوره آنلاین به سر می بریم.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70947

به "آقاغفار: اولین مقوله ای که پیش پای سیاست قربانی می گردد فرهنگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقاغفار: اولین مقوله ای که پیش پای سیاست قربانی می گردد فرهنگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید