شروع پروژه آنالیز روشمند باستان شناسی در محوطه های باستانی روستای صدرآباد زرندیه

به گزارش مجله سرگرمی، محوطه باستانی صدرآباد شهرستان زرندیه با هدف تهیه نقشه جامع باستان شناختی به منظور مشخص الگوی استقراری مکان های باستانی هر دوره به وسعت 200 هکتار زیر نظر پژوهشکده باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، مورد آنالیز و شناسایی باستان شناسی قرار می گیرد.

شروع پروژه آنالیز روشمند باستان شناسی در محوطه های باستانی روستای صدرآباد زرندیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، زهرا رنجبر روز 1 خرداد 1399 در تکمیل این خبر گفت: آنالیز روشمند محوطه های باستانی، روشی نوین و پایه گذار مطالعات بعدی باستان شناسی است که در دو دهه اخیر کاربرد کلیدی و فراوانی یافته است. چنین وسعت آنالیز در تاریخ باستان شناسی مرکز فلات ایران، اولین بار است که رخ می دهد.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان زرندیه در ادامه اضافه کرد: سه منطقه باستانی از جمله محوطه ثبتی گزنک روستای صدرآباد و محوطه های تحت حفاظت کهنه قلعه و مجموعه خشتی گرما در محدوده ای به وسعت 200 هکتار توسط تیم باستان شناسی به سرپرستی مجتبی باقرشاهی آنالیز خواهد شد.

او اضافه کرد: از میان روش های گوناگون نمونه برداری روشمند یافته های سطحی محوطه ها، نمونه برداری روشمند و طبقه بندی شده، مناسب ترین روش و با کارایی بالا است که بدینوسیله می توان به محل تقریبا دقیق استقرارهای باستانی دست یافت.

رنجبر گفت: در این روش، با استفاده از تکنولوژی نرم افزاری و سخت افزاری روز جهان و نیز تجهیزات سنجش از دور، ضمن به کارگیری دقت نسبتا بالا در جمع آوری مواد فرهنگی، تجزیه و تحلیل دقیق تری از نقاط استقراری باستانی تهیه می گردد، به طوری که پس از خاتمه کار و به علت استقرار افقی محوطه ها از دوره نوسنگی تا به امروز، منطقه مورد کاوش یا برآورد دوره ای برای هر باستان شناسی معین می گردد.

بنابر گفته سرپرست تیم آنالیز، این محوطه در مرکز فلات ایران هم سنگ محوطه باستانی سیلک کاشان است و این نقطه عطفی در مطالعات باستان شناسی استان مرکزی است.

محوطه باستانی گزنک صدرآباد به شماره 1362 مورخ 1336/01/22 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 92207

به "شروع پروژه آنالیز روشمند باستان شناسی در محوطه های باستانی روستای صدرآباد زرندیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع پروژه آنالیز روشمند باستان شناسی در محوطه های باستانی روستای صدرآباد زرندیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید