شروع به کار فاز دوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در مازندران

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/مازندران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با اهدافی چون تثبیت و افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد بومی، توسعه بازار و فروش، گسترش صنعت، اشتغال و توانمندسازی بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار در مازندران وارد فاز اجرا شد.

شروع به کار فاز دوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در مازندران

این طرح ذیل برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موضوع بند ت ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه با کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با معاونت امور بانوان و خانواده استانداری مازندران و جهاد دانشگاهی استان به عنوان مجری پس از ماه ها کار مطالعاتی وارد فاز اجرا شد که در این فاز، شبکه سازی، مشاوره و آموزش و اتصال به بازار در دستور کار واقع شده است.

بر این اساس 330 عنوان مشاغل خانگی از سوی وزارت کار شناسایی شد که در استان مازندران راه اندازی 4 شبکه کلی کسب و کار شامل بافندگی گلیم، جاجیم و فرش، صنایع دستی، پوشاک و نیز گل و گیاه، برای 2 هزار و 400 نفر در قالب اشتغال خانگی مدنظر نهاده شد.

رمضان مهدی زاده مدیر تجاری سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران عصر دیروز در اولین جلسه توجیهی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در شهرستان تنکابن گفت: در طرح توسعه مشاغل خانگی دولت در واقع نقش نظارتی داشته و جهاد دانشگاهی نیز به عنوان تسهیلگر در این طرح انجام وظیفه خواهد نمود.

وی هدف کلی طرح را تکیه بر اقتصاد غیرنفتی معرفی کرد و اضافه کرد: در این طرح اشتغال زنان سرپرست خانوار، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و افرادی که تحت پوشش نهادی نبوده و یا پشت نوبتی نهادهای مذکور هستند اولویت اول نهاده شده اند.

مدیر تجاری سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران شبکه سازی افراد در این طرح را به سه بخش مستقل، پیشران یا پشتبان و تحت پوشش پشتبان تقسیم بندی کرد و در این باره گفت: مستقل شامل افرادی است که کلیه مراحل کسب و کار خانگی از تامین مواد اولیه تا عرضه و فروش محصول را به شکل انفرادی و مستقل انجام می دهند.

مهدی زاده ادامه داد: پیشران ها اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده که مسئولیت حمایت تعدادی از شاغلان خانگی را در فرآیند فراوری و ارائه خدمت اعم از آموزش، تهیه مواد اولیه، بسته بندی و فروش را بر عهده دارند، افراد تحت پوشش نیز در واقع همان شاغلان خانگی بوده که به فراوری کالا و خدمات می پردازند.

وی در ادامه به بعضی از ویژگی های این طرح اشاره و اعلام کرد: احیای فرهنگ اشتغال در جوامع محلی، مطلع سازی و آشنایی مسئولان محلی، استانی و ملی به مشاغل خانگی درآمدزا، توجه ویژه به مباحث اتصال به بازار و توسعه فروش و یاری به شکل گیری زنجیره ارزش مشاغل و نیز ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم و قابل دسترس برای عموم از جمله خصوصیات و نقاط قوت طرح است.

مدیر تجاری سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه مطابق قانون کسی نمی تواند مانع از شکل گیری و توسعه کسب و کاری گردد، توضیح داد: نمی توان برای ایجاد و توسعه مشاغل به تسهیلات اتکا کرد چراکه تزریق پول بازخوردی جزء بدهکار کردن واحد فراوریی ندارد بنابراین باید مشکل تامین اقتصادی فراوریکنندگان به وسیله تمرکز بر بازاریابی و فروش به شکل بنیادی حل و فصل گردد.

مهدی زاده درباره علل ورود جهاد دانشگاهی به این حوزه اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به دلیل برخورداری از ساختار علمی، پژوهشی، دانشگاهی، رسانه ای و تجاری سازی قابلیت تسهیلگری داشته و به عنوان یک نهاد عمومی می تواند به عنوان پیمانکار توسعه ای عمل کند.

وی تفاوت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با طرح های دیگر در زمینه اشتغال را اینگونه عنوان نمود: در این طرح به مراحل فراوری از خاتمه به ابتدا توجه شده است به این معنا که ابتدا بازار و فروش محصول مهیا شده و سپس فراوری کننده اقدام به فراوری خواهد نمود، در حالی که در طرح های دیگر، فراوریکننده با دریافت تسهیلات اقدام به فراوری نموده و آنگاه با عدم موفقیت در بازاریابی و فروش فعالیت وی نافرجام می ماند.

به گزارش خبرنگاران، پس از سرانجام این جلسه مدیر تجاری سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران در نشستی صمیمی با خرده صنعتگران و فراوریکنندگان مشاغل خانگی غرب مازندران در حوزه فرش، گلیم و جاجیم به گفتگو پرداخت و اظهار کرد: صنعتی کردن یک کشور ساخت یک کارخانه نیست بلکه تمرکز بر بازاریابی و فروش معنای واقعی صنعتی کردن یک کشور است.

مریم جوادی نیا یکی از بانوان شاغل حاضر در این نشست با بیان مسائل حوزه فراوری و فروش فرش و تابلوفرش به نمایندگی از حضار با بیان مشکل عمده فراوریکنندگان گفت: نبود بازارچه دائمی، مسائل بازاریابی، عدم هماهنگی بین مسئولان استان و فراوری کنندگان و مهجور ماندن صنایع و فراوریات غرب استان مازندران از چالش های فراوریکنندگان این مناطق است.

گفتنی ست؛ در سرانجام این جلسه راهکارهایی برای یاری به شبکه سازی فراوریکنندگان غرب استان مازندران در حوزه فرش، گلیم و جاجیم ارائه شد و خانم مریم جوادی نیا به عنوان مدیر شبکه فراوریکنندگان فرش و آقای حسن قنبری نیز به عنوان نماینده جهاد دانشگاهی در غرب استان معرفی شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 65567

به "شروع به کار فاز دوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار فاز دوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید