طرز تهیه زولبیا بامیه ، شیرینی بهشتی سفره های افطار

به گزارش مجله سرگرمی، زولبیا و بامیه از دیرباز زینت‌بخش سفره‌های افطار ایرانیان در ماه مبارک رمضان بوده‌اند. این شیرینی‌های خوشمزه با ظاهری زیبا و طعمی دلچسب، لحظات دل‌انگیزی را برای روزه‌داران رقم می‌زنند. در این مقاله، طرز تهیه زولبیا و بامیه به روش قنادی را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید این شیرینی‌های سنتی را در منزل خودتان تهیه و از آن لذت ببرید.

طرز تهیه زولبیا بامیه ، شیرینی بهشتی سفره های افطار

برای مطالعه بیشتر با foroshgahak.ir: سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.

مواد لازم شربت زولبیا و بامیه

  • شکر 2 لیوان
  • آب 1.5 لیوان
  • گلاب ¼ لیوان
  • آبلیمو ½ قاشق چایخوری
  • زعفران دم نموده 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت زولبیا و بامیه

برای تهیه شربت زولبیا و بامیه ابتدا آب را در یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و شکر را به آب اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا کاملا شکر در آب حل گردد و زعفران دم نموده را می افزاییم و آبلیمو و گلاب را هم اضافه می کنیم و تامل می کنیم تا مواد به خورد هم بروند و همین طور شربت قوام بگیرد و کمی غلیظ گردد. بعد از اینکه شربت غلیظ شد آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک گردد و بعد در یخچال قرار می دهیم تا خنک گردد.

مواد لازم زولبیا

  • نشاسته گل (گندم) 1 لیوان
  • ماست پرچرب یک میزان ترش 1/2 لیوان
  • گلاب 1/3 لیوان
  • آرد سفید قنادی 1 ق غذاخوری
  • روغن مایع 1 ق غذاخوری
  • بیکینگ پودر 1 ق مرباخوری
  • خمیر مایه فوری 1 ق مرباخوری
  • زعفران دم نموده 1ق غذاخوری
  • عسل 1ق غ(میتونید شربت بار جایگزین کنید)

طرز تهیه زولبیا به روش قنادی

مرحله اول: مخلوط کردن ماست و نشاسته

برای تهیه شیرینی زولبیا ابتدا نشاسته را در کاسه ای عظیم می ریزیم و ماست را به آن اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا یکدست شوند و به مدت 5 دقیقه کنار می گذاریم سپس در ادامه زعفران و گلاب و روغن و آرد را هم بترتیب اضافه و با همزن برقی 5 دقیقه بزنید.

مرحله دوم: افزودن خمیر مایه

در ادامه خمیر مایه و بیکینگ پودر را هم اضافه کنید و برای چند ثانیه دیگر هم بزنید و در خاتمه عسل را هم افزوده و 1 دقیقه دیگر هم بزنید سپس روی ظرف را بپوشانید برای 2 ساعت بگذارید داخل دمای محیط تا حجم بگیرد.

مرحله سوم: تهیه زولبیا

مایه زولبیا را داخل قیف با سرماسوره ساده ریز بریزید(یا میتونید داخل قوطی سس بریزید) تابه یا قابلمه مناسبی را روی حرارت گذاشته و اگر رینگ فلزی دایره شکل دارید اونها را داخل روغن قرار دهید سپس با ماسوره مواد را تا یک سوم رینگها بریزید(روغن باید داغ باشد برای تست چند قطره مایه را داخل روغن ریخته و سریع که پف کرد و بالا اومد یعنی روغن آماده می باشد).

مرحله چهارم: سرخ کردن زولبیا

سرخ کردن زولبیا کاملا سلیقه ای هست می توانید کمتر یا بیشتر سرخ کنید و زمانی که زولبیا ها سرخ شدند از روغن بیرون می آوریم و در توری فلزی قرار می دهیم به مدت 1 دقیقه تا روغن اضافه آن خارج گردد و بعد در شربت قرار می دهیم تا به مدت 5 دقیقه در شربت سرد بماند و طعم دار گردد و مجددا از شربت که بیرون آوردیم زولبیا را در توری قرار می دهیم تا شربت اضافه آن خارج گردد. تمامی زولبیا ها را به همین صورت آماده می کنیم و در ظرف می چینیم و روی آن سلفون می کشیم و در یخچال قرار می دهیم تا خنک گردد و نوش جان کنید.

نکات کلیدی در تهیه زولبیا

  1. از ماست پر چرب بهره ببرید و بهتر است در دما محیط قرار دهید تا ترش گردد این کار باعث می گردد زولبیا تردی داشته باشید
  2. مواد زولبیا باید به ترشی بزند تا زولبیا تردی داشته باشید و ترشی ان بعد از سرخ شدن از بین می رود.
  3. زولبیا را برای نگهداری داخل یخچال نگذارید.
  4. بهتر است از روغن مایع بهره ببرید.

مواد لازم بامیه بازاری

  • آرد نول یا آرد سه صفر 1لیوان سرخالی(لیوان دسته دار فرانسوی)
  • آب 1 لیوان
  • کره نرم 20 گرم
  • تخم مرغ 2 عدد
  • عسل یا شربت بار1 ق غذاخوری
  • وانیل 1 ق مربا خوری

طرز تهیه بامیه خانگی به روش قنادی

مرحله اول: جوشاندن مواد

برای تهیه شیرینی بامیه ابتدا آب را در قابلمه ای می ریزیم و کره و شربت یا عسل را را به آن اضافه می کنیم و روی حرارت می گذاریم تا اطراف قابلمه آغاز به زدن جوش های ریز کند در این مرحله باید آرد اضافه گردد.

مرحله دوم: داغ زدن خمیر بامیه

آرد را باید به یکباره به مخلوط فوق اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا مانند خمیر جمع گردد این مرحله مهم ترین مرحله تهیه بامیه می باشد زمان بگیرید و به مدت 8 دقیقه خمیر را خوب باز و بسته کنید حتما در این حین باید حرارت کاملا کم باشد این مرحله باعش می گردد آب اضافی خمیر بخار و داخل بامیه توخالی گردد.

مرحله سوم: افزودن تخم مرغ

بعد از داغ زدن خمیر را به ظرف تمیر منتقل کنید و اجازه دهید تا کاملا خنک گردد سپس دانه دانه تخم مرغ ها را اضافه کنید و با افزودن هر کدام 1 دقیقه هم بزنید تا کاملا جذب مواد گردد با افزودن تخم مرغ آخر وانیل را اضافه کنید خمیر باید چسبنده باشد و به راحتی ماسوره بخورد.

مرحله چهارم: آماده سازی روغن بامیه

آن وقت در ظرف کوچک گودی روغن زیادی می ریزیم به طوری که یک استخر روغن داشته باشیم و روی حرارت کم می گذاریم تا روغن به مرور زمان داغ گردد.اگر می خواهید زولبیا با بامیه درست کنید پس حتما اول زولبیا را سرخ کنید و بعد بامیه ها را چون بامیه تخم مرغ دارد و ممکن است روغن کف کند. سپس زمانی که خمیر کمی خنک شد، تخم مرغ را به خمیر اضافه می کنیم.

مرحله پنجم: سرخ کردن بامیه

خمیر آماده شده را در قیف می ریزیم و قیچی تمیز را در روغن فرو می کنیم تا زمان بریدن بامیه به آن ها نچسبد و قیف را بالای ظرف روغن که داغ شده است سپس قیف را فشار داده و به مقدار دلخواه بایمه ها را قیچی کنید فقط بامیه ها نباید روی هم قرار بگیرند پس بیش مقدار داخل قابلمه روغن نریزید. می گذاریم تا خوب با حرارت کم مغز پخت و سرخ شوند.با یک قاشق بامیه ها را در روغن تکان می دهیم تا به هم نچسبند.سپس شربت سرد را از یخچال بیرون می آوریم و بامیه ها که سرخ شدن به مدت 2 دقیقه در شربت قرار می دهیم تا شربت جذب بامیه ها گردد و بعد از شربت خارج می کنیم و در توری می گذاریم و بعد در ظرف مورد نظر آن ها را می چینیم و با چای نوش جان کنید.

نکات کلیدی در تهیه بامیه بازاری و خانگی

  1. اگر خمیر چسبندگی لازم را نداشت می توایند 1 تخم مرغ را جداگانه داخل کاسه هم زده و نصف آن را به مایه بامیه اضافه کنید و هم بزنید.
  2. شربت بار باید کاملا خنک باشند.
  3. داخل ظرف دربسته داخل یخچال نگهداری گردد.
  4. اگر شربت بار را به درستی تهیه نموده باشید بامیه شما ترد می گردد.
  5. وانیل را حتما اضافه کنید وگرنه بوی تخم مرغ می دهد.

خواص مواد اولیه

  • نشاسته:نشاسته، ماده اصلی زولبیا، منبع کربوهیدرات بوده و انرژی لازم برای بدن را تامین می‌کند. همچنین، نشاسته به هضم غذا کمک می‌کند و برای سیستم گوارش مفید است.
  • ماست:ماست، از جمله لبنیات پرخاصیت، سرشار از کلسیم و پروبیوتیک است. کلسیم برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است و پروبیوتیک‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.
  • گلاب:گلاب، عطر و طعمی دل‌انگیز به زولبیا و بامیه می‌بخشد. همچنین، گلاب خاصیت ضد التهاب و ضد اسپاسم دارد و برای آرامش اعصاب مفید است.
  • زعفران:زعفران، ادویه گرانبهایی که به زولبیا و بامیه رنگ و طعم بی‌نظیری می‌دهد، خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی دارد. زعفران به بهبود خلق‌وخو، تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.
  • آرد:آرد، منبع اصلی گلوتن، پروتئینی است که به ساختار زولبیا و بامیه استحکام می‌بخشد. آرد همچنین حاوی فیبر، آهن و ویتامین‌های گروه B است.
  • شکر:شکر، ماده اصلی شربت زولبیا و بامیه، طعمی شیرین به این شیرینی می‌دهد. البته، مصرف بیش از حد شکر مضر است و می‌تواند منجر به چاقی و دیابت شود.
  • آب:آب، ماده حیاتی برای بدن، در تهیه شربت زولبیا و بامیه نیز کاربرد دارد. آب به حل شدن شکر و غلیظ شدن شربت کمک می‌کند.
  • هل:هل، ادویه‌ای معطر، طعمی دلنشین به شربت زولبیا و بامیه می‌بخشد. هل خاصیت ضد نفخ و ضد اسپاسم دارد و برای هضم غذا مفید است.
  • روغن:روغن، ماده‌ای ضروری برای سرخ کردن زولبیا و بامیه است. روغن به طعم و بافت این شیرینی‌ها کمک می‌کند. البته، استفاده از روغن‌های سالم مانند روغن آفتابگردان یا روغن کنجد توصیه می‌شود.

سخن پایانی:

امیدواریم با این دستور پخت، بتوانید زولبیا و بامیه‌های قنادی را به راحتی در منزل خودتان تهیه کنید و از این شیرینی‌های خوشمزه و نوستالژیک در کنار خانواده و دوستان خود لذت ببرید.

انتشار: 19 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 150075

به "طرز تهیه زولبیا بامیه ، شیرینی بهشتی سفره های افطار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه زولبیا بامیه ، شیرینی بهشتی سفره های افطار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید